راهنمای تعمیر سانروف خودرو

  0
 2123

امروزه در اکثر خودروهای مدرن، آپشن سانروف تعبیه شده است. سانروف یک دریچه در سقف ماشین است که به منظور تازه‌شدن هوای فضای داخل ماشین، باز و بسته می‌شود. با وجود اینکه ماشین‌های مدرن دارای سانروف هستند، اما اگر ماشینی دارید که می‌خواهید آن را سانروف‌دار کنید، امکان‌پذیر است. وجود سانروف علاوه‌بر عوض‌کردن هوا در ماشین، سبب تامین نور کافی هم می‌شود.

سانروف‌ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. سانروف‌ها از جنس شیشه و برخی از جنس پارچه هستند. سانروف ثابت هم دسته‌ای از مدل‌های سانروف است که تنها برای ورود نور بیشتر درماشین قرار داده شده است و ثابت است.

 هریک از اجزای ماشین توانایی خراب شدن را دارد. سانروف‌هم ممکن است خراب شود و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. در اغلب موارد به دلیل گران بودن قطعات آن، تعمیر سانروف، هزینه‌های زیادی را درپی دارد. البته این مقدار هزینه، بسته به نوع و مدل ماشین متغیر است.

نمای داخلی خودرو و تصویری از سانروف خودرو

بیشتر بخوانید: قیمت شیشه جلو پراید

عوامل خراب‌شدن سانروف

سانروف هم مانند لولای در نیاز به گریس‌کاری سیلیکونی و روغن‌کاری دارد تا از سایش آن در درازمدت جلوگیری شود. اغلب افراد این مرحله از پیشگیری خراب شدن سانروف را نادیده می‌گیرند. اگر این نادیده‌گرفتن همچنان ادامه پیدا کند، کابل‌های موجود در آن خراب می‌شوند.

 ازآنجایی که سانروف‌ها به‌صورت الکتریکی کار می‌کنند و از برق موجود در خودرو بهره می‌برند، ممکن است خرابی سانروف ناشی از مشکلات الکتریکی باشد. این مشکلات ممکن است، ترکیدن فیوز سانروف، پارگی سیم سانروف و مشکل در موتور سانروف باشد.

موضوع دیگری که در این بحث مهم است، مشکل نشتی سانروف است. در اغلب ماشین‌ها ممکن است این بخش، نشتی داشته باشد. در سانروف‌هایی که باز و بسته می‌شوند، این مشکل بیشتر به‌چشم می‌خورد. اکثر افرادی که دارای ماشین‌هایی با چنین آپشنی هستند، از این مشکل گلایه دارند. نشتی سانروف زمانی اتفاق می‌افتد که شما صدای چکه‌کردن آب را به وضوح بشنوید و این مشکل در زمان بارش باران و یا شستن ماشین، بسیار بیشتر نمایان است.

بهتر است بگوییم تعمیر سانروف، درپی وجود این مشکل کار عاقلانه‌ای نیست و اگر آن را تعمیر کنید ممکن است همان چیزی که انتظارش را داشتید برای‌تان رقم نخورد. با این‌که با تعمیر آن می‌توان تا حدودی به آن چیزی که می‌خواهید دست یابید، اما بازهم امکان نشتی آب به داخل ماشین وجود دارد.

ممکن است خرابی‌ای که برای سانروف ماشین‌تان رخ می‌دهد، گیرکردن آن باشد. هنگامی که سانروف ماشین گیر کرده ، ثابت مانده، حرکت خاصی نمی‌کند و به عقب و جلو نمی‌رود و یا حتی صداهایی عجیب می‌شنوید، لازم است که در همان حالت، ساروف را رها کنید و کاری انجام ندهید. سعی در باز و بسته کردن آن بدترین عکس‌العملی است که خواهید داشت. اغلب این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مسیر رفت و برگشت سانروف، توسط خرده‌ریزه‌هایی بند آمده و یا محور گریس آن سفت شده باشد.

اگر برخلاف چیزی که گفتیم عمل کنید و سعی در باز یا بسته‌کردن‌ سانروف داشته باشید، ممکن است کابل‌های آن پاره شوند. اگر کابل سانروف شما مشکل نداشته باشد، تعمیر سانروف آسان است.

از آنجایی که مشخص است با یک شیشه شکسته چه‌باید کرد، مسلما زمانی که شیشه سانروف ماشین‌تان دچار شکستگی شد، باید آن را تعویض کنید و تعمیر آن روش کارسازی نیست.

سانروف خودرو

کاربرد سانروف

از کاربرد‌های سانروف ماشین‌، می‌توان همان تهویه هوا و نور بیشتر را که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، مثال زد. استفاده از سانروف برای گرفتن عکس‌های زیبا در فصل بهار و تابستان بسیار مناسب است. برای این‌کار باید داخل ماشین ایستاده و سر خود را از سانروف بیرون بیاورید.

بیرون آوردن سر و دست از پنجره برای بچه‌ها کار جالبی است و از آن لذت می‌برند. همچنین انجام این کار از سانروف ماشین‌هم بسیار لذت‎‌بخش است. البته ممکن است علاوه بر این‌که باعث خوشحالی شما یه بچه‌ها می‌شود، خطرناک هم باشد. اغلب به همین دلیل، سانروف خودروها دارای دستگیره‌ای هم هستند که با گرفتن آن تعادل خود را حفظ کنید.

با نگاهی امنیتی به موضوع وجود سانروف، می‌توان گفت که هنگام تصادف و چپ‌کردن ماشین‌ اگر موفق به بازکردن درها نشدید، با بازکردن سانروف می‌توانید جان خود و سرنشیان را نجات دهید. اگر سانروف‌تان دارای مشکلی‌ است، بهتر است هرچه زودتر آن را درست کنید که اگر دچار همچین اتفاقاتی شدید، در امان بمانید.

تعمیر سانروف خودرو

اغلب خرابی سانروف که به‌شکل نشتی اتفاق می‌افتد، از تیوب‌های آبی آن است. تیوب‌های آبی توسط آشغال و کثیفی، جرم می‌گیرند. هنگامی که با این کثیفی‌ها روبرو شدید باید با یک دستمال خیس آن‌ها را تمیز کنید. اگر در درزهای سانروف ترکی مشاهده کردید لازم است که آن درزها را تعویض کنید. اگر سعی خود را در ازبین‌بردن گرفتگی‌ها کردید و باز هم با مشکل مواجه شدید، ماشین را به یک فرد ماهر برای تعمیر سانروف بسپارید.

اگر فکر می‌کنید که موتور سانروف خودروی‌تان خراب است، بهترین کار درآوردن موتور و تست‌کردن آن با باتری است. ابتدا پنل را باز کرده و سیم‌های موتور را جدا کنید. تمامی قسمت‌های موتور را گریس‌کاری کنید و با چک کردن موتور که آیا روشن است یا خاموش و پاک کردن صفحه محافظ موتور، ببینید که موتور سالم است یا خراب.

 اگر در صفحه محافظ با اعداد 67 و 127 مواجه شدید، یکی از سیم‌ها را که به رنگ آبی است به سمت منفی باتری و یک سیم دیگر را به سمت مثبت آن بزنید. اگر موتور کار نکرد، باید آن را عوض کنید.

همان‌طور که گفته شد سانروف شکسته و ترک‌خورده بهتراست تعویض شود. اما اگر سعی در دست‌کردن آن دارید، لازم است از سیلیکونrtv استفاده کنید. در کناره‌های سانروف، لوله‌های تخلیه آب وجود دارد. اگر در درزهای سانروف از این سیلیکون استفاده کنید، به روند بهتر این لوله‌ها کمک می‌کند.

نمای بیرونی سانروف خودرو

جمع بندی

ما در این مقاله از مجله اتحادگلس  به‌طور کلی به موضوع سانروف و چگونگی تعمیر مشکلات آن پرداختیم. سانروف‌هم مانند دیگر اجزای ماشین، خراب می‌شود. برخی درپی تعمیر آن هستند. درهرصورت پیشنهاد می‌شود، اگر می‌خواهید سانروف ماشین‌تان را که دچار خرابی شده درست کنید، روش تعویض را انتخاب کنید؛ چون با تعمیر کردن آن در صورت شکستگی و نشتی، این مشکلات دوباره پدیدار می‌شوند.

استفاده از آپشن سانروف بسیار سلیقه‌ای است و افراد زیادی از وجود آن در خودروی‌شان لذت می‌برند و از آن استفاده می‌کنند.

منبع: westinal

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha