انواع ترک و شکستگی شیشه خودرو

  0
 1067

وسیله ارتباطی کابین ماشین با فضای بیرون، شیشه‌های آن هستند‌. هرگونه ترک و شکستگی شیشه خودرو موجب کم‌شدن این ارتباط می‌شود و این امر سبب ایجاد احساس ناخوشایندی در راننده و سرنشینان خودرو می‌شود. ازاین رو در این مقاله به بررسی دلایل ترک و شکستگی شیشه خودرو و راه‌حل‌های موجود برای برطرف کردن آن می‌پردازیم.

ترک و شکستگی شیشه خودرو چیست؟

شیشه‌های خوردو در حالت عادی کاملاً سالم و بدون هیچ‌گونه نقصی هستند. اما با گذشت زمان به دلیل اتفاقات مختف می‌توانند دچار ترک و شکست شوند. علاوه‌بر مورد گفته شده در بالا این اتفاق می‌تواند سبب کم‌شدن دید راننده نیز شود. به همین دلیل باید تا جایی که امکان دارد از بروز این مشکل جلوگیری کرد و درصورت پیش آمدن هرگونه ترک و شکستگی شیشه خودرو به فکر برطرف کردن آن بود.

دلایل ترک و شکستگی شیشه خودرو

شیشه‌های خودرو را از جنس‌های مختلفی می‌سازند. به دلیل اهمیت زیاد این شیشه‌ها جنس‌هایی مانند لمینت و سکوریت را برای آن‌ها به کار می‌برند تا درحد امکان از شکست آن جلوگیری شود. اما به هرحال یک وسیله شیشه‌ای با هر جنسی که باشد امکان شکسته شدن دارد. شیشه اتومبیل هم جزء همین گزینه‌ها است. و یک‌سری از دلایل می‌تواند منجر به ترک و شکستگی شیشه خودرو شوند. این دلایل عبارتند از

  • گرم و سرد شدن ناگهانی شیشه خودرو

در فصل‌های سردسال که دمای بیرون کم است استفاده از دمای بالا مثل بخاری ماشین یا ریختن آب‌جوش بر شیشه می‌تواند منجر به ترک و شکست شیشه شود.

  • گرمای بیش از حد

شاید برای شماهم پیش آمده باشد که در ظهر یک روز تابستانی شیشه اتومبیلتان ناگهان دچار شکستگی شده باشد. این اتفاق به این دلیل است که گرمای زیاد مانند دمای بالای یک روز آفتابی سبب شکستگی شیشه شما می‌شود.

  • بستن محکم در ماشین

در حالت عادی محکم بستن در خودرو سبب شکست شیشه نمی‌شود اما می‌تواند به ترک خوردن شیشه منجر شود. پس از وقوع چندباره این اتفاق و طی چندبار ترک برداشتن، شیشه می‌تواند شکسته شود.

  • تصادف

معمولا در تصادفات رودررو شیشه اتومبیل نیز آسیب می‌بیند. این آسیب شامل ترک خوردن و شکستن شیشه است.

  • برخورد جسم سخت با شیشه اتومبیل

اگر یک جسم سخت و سنگین مانند سنگ به شیشه برخورد کند سبب شکستن شیشه و یا ترک خوردن آن می‌شود. حالت‌هایی مثل پرتاب سنگ، سنگ‌ریزه‌ها در تماس با لاستیک ماشین و یا سنگ‌ها و شن‌هایی که از کامیون‌های حمل شن می‌ریزد، این اتفاق را رقم می‌زند.

  • نصب نادرست شیشه در زمان تعویض

اگر در زمان عوض کردن شیشه، این کار به درستی انجام نشود، می‌تواند سبب شکست مجدد شیشه شود. ازاین‌رو برای انجام این کار حتما به نمایندگی‌های معتبر در سراسر کشور مراجعه کنید.

راهکارهای کاهش ترک و شکستگی  شیشه خودرو

ترک و شکستگی شیشه خودرو کامل قابل جلوگیری نیست اما می‌توان با انجام برخی کارها از افتادن این اتفاق پیشگیری کرد و یا آن را به تعویق انداخت.

اولین نکاتی که برای شما بیان می‌کنیم مناسب فصول سرد سال و در زمان یخ‌زدگی شیشه‌ها است. به شما توصیه می‌کنیم در زمستان وقتی هوا سرد است از انجام این‌ کارها اجتناب کنید.

  • اولین کاری که نباید انجام دهید این است که یخ شیشه‌ها را در زمان سرمای شدید با آب‌جوش آب نکنید. چون شوک در زمان تغییرات ناگهانی دما سبب ترک و شکستگی شیشه خودرو می‌شود.
  • در زمان یخبندان و یخ زدن شیشه‌ها از سرکه برای آب شدن شیشه استفاده نکنید. این ماده دارای خاصیت اسیدی است که سبب ضعیف شدن شیشه و در نتیجه آسیب آن می‌شود.
  • برای آب شدن یخ‌های روی شیشه، ماشین خود را درتابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. در بالا گفتیم که گرما سبب شکست و ترک شیشه می‌شود. چون باعث انبساط شیشه‌ها می‌شود.
  • برای از بین بردن یخ‌ها از استفاده چاقو و چکش جهت شکستن یخ اجتناب کنید. زیرا در اثر اعمال نیرو به شیشه، ترک و شکستگی شیشه خودرو اتفاق می‌افتد.
  • از بقچه‌پیچ کردن ماشین خود در روزهای سرد زمستان بپرهیزید، چون گرما مقاومت شیشه را کم می‌کند.

حال به نکات ایمنی شیشه در فصول گرم سال می‌پردازیم.

  • در فصل‌های گرم وقتی شیشه اتومبیلتان در اثر گرما داغ و گرم است از روشن کردن ناگهانی کولر خودداری کنید.
  • برای خنک کردن شیشه از آب خیلی سرد استفاده نکنید.
  • ماشین را در دمای بالا زیر نور خورشید پارک نکنید.
  • از محیط‌های سرپوشیده مانند پارکینگ برای پارک اتومبیل خود استفاده کنید.

تا اینجا نکات ایمنی فصل‌ها را برای شما بیان کردیم. حال به بیان نکاتی که در زمان رانندگی باید رعایت کنید می‌پردازیم.

  • از قرار گرفتن پشت کامیون‌های حامل حمل شن بپرهیزید و یا تا جایی که ممکن است فاصله خود را با این کامیون‌ها رعایت کنید.
  • در جاده‌های خاکی و دارای سنگ آهسته رانندگی کنید تا اصطحکاک لاستیک و شن و سنگ‌ریزه سبب پراکندگی شن و سنگ نشود.
  • در زمان باد و طوفان ماشین خود را زیر درخت و تیرچراغ‌برق پارک نکنید.
  • هنگام بارش تگرگ در صورت امکان رانندگی نکنید و اگر مجبور به حرکت دادن ماشین خود هستید آرام و آهسته برانید؛ زیرا فشار تگرگ می‌تواند به شیشه‌ها آسیب بزند.

در زمان ترک و شکستگی شیشه خودرو چه کنیم؟

در اثر وقوع هر کدام از اتفاق‌های بالا، ترک و شکستگی شیشه خودرو اتفاق می‌افتد. توصیه ما به شما این است که به محض متوجه شدن ایجاد ترک و شکست شیشه در صدد تعمیر و یا حتی تعویض آن برآیید. چون در غیراین‌صورت ممکن است میزان خسارت وارده بیشتر شود.

در صورت شکست شیشه به نمایندگی‌های معتبرمراجعه کنید تا با استفاده از شیشه‌های فابریک و خدمات نصب در صورت نیاز شیشه خودروی شما را تعویض کنند. البته بیشتر شکستگی‌ها اگر زیاد نباشند قابل تعمیر هستند و در تایم کمتر از یک ساعت قسمت آسیب‌دیده برطرف می‌شود.

ترک‌خوردگی‌های شیشه ماشین اشکال مختلفی دارد. گاهی به صورت خط راست است؛ گاهی به صورت یک دایره با مرکزی دارای ترک عمیق‌تر، و در برخی موارد نیز مانند چندضلعی است. اگر طول این ترک‌ها کمتر از ۲.۵ سانتی‌متر باشد، قابل تعمیر هستند ولی اگر بیش‌تر از این اندازه باشند باید تعویض شوند. برای این کار هم حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید.

نکته

در زمان ترک و شکستگی شیشه خودرو از دست‌کاری کردن آن بپرهیزید. همچنین تا زمان تعمیر یا تعویض شیشه سعی کنید شیشه خودرو را تمیز نگه دارید تا در زمان تعمیر، کار به تمیزی انجام شود.

در زمان ترک و شکستگی شیشه خودرو چه کنیم؟

اگر شیشه خودروی شما دچار آسیب و ترک شد، هرچه زودتر نسبت به ترمیم آن اقدام کنید. ولی اگر بنا به دلایلی مجبورید چند روزی را تا زمان تعمیر شیشه صبر کنید، از دو روش زیر استفاده کنید تا میزان این ترک و شکست کنترل شود و بر مقدار آن اضافه نشود.

روش اول

ازچسب یا لاک ناخن شفاف استفاده کنید. به این صورت که ابتدا شیشه ماشین را کاملا تمیز کنید، سپس چسب و لاک ناخن شفاف را روی آن خراش و ترک بزنید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس یک نوار بسته‌بندی شفاف روی آن قرار دهید.

روش دوم

برای جلوگیری از زیاد شدن میزان ترک‌خوردگی از کیت تعمیر شیشه استفاده کنید. این کیت دارای یک رزین است که با سوراخ کردن یه قسمت شیشه توسط دستوالعمل روی کیت وارد سوراخ می‌شود. خاصیت این کیت این است که از فشار وارده بر روی شیشه کم می‌کند.

حرف آخر

امروزه ترک و شکستگی شیشه خودرو مشکل خیلی‌ها است. ما در این مقاله قصد کمک به شما در هنگام بروز این اتفاق را داشتیم. توصیه ما به شما این است هنگام بروز این مشکل به نمایندگی‌های مجاز شیشه اتومبیل اتحاد گلس در سراسر کشور مراجعه کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha