شیشه سولار با معمولی چه فرقی دارند؟

  0
 2096

شیشه‌ها در خودروهای مختلف، انواع گوناگونی دارند. وجود شیشه‌هایی که از اشعه مضر خورشید جکوگیری می‌کند، یکی از آپشن‌های خودرو محسوب می‌شود. وجود این آپشن‌ها از نظر اقتصادی در زمان خرید و فروش ماشین، سبب گران‌تر شدن قیمت آن می‌شوند. این‌شیشه‌ها اغلب در کارخانه، در زمان تولید خودرو، برروی آن کارگذاری می‌شود. از نظر ظاهری، تفاوت شیشه سولار با معمولی زیاد نیست، اما در میزان مقاومت آن‌ها تفاوت زیادی وجود دارد. مجله اتحاد گلس قرار است در این مورد با شما صحبت کند.

نمایی از شیشه های سولار

بررسی تفاوت شیشه سولار با معمولی

اکثر ماشین‌ها دارای شیشه‌های معمولی هستند و صاحبان و مالکان آن‌ها با توجه به سلیقه خود هرنوع شیشه‌ای که بخواهند را می‌توانند داشته باشند. نصب این شیشه‌ها به گونه‌ای است که اگر خودروی‌تان دارای شیشه معمولی باشد، از چسب آن شیشه موردنظر استفاده می‌کنید.البته اگر شیشه پژو شما دارای شیشه معمولی باشد می تواند با مراجعه به مراکز تعویض شیشه خودرو آنها را تعویض کنید و از شیشه های سولار استفاده کنید.

شیشه دودی از این مورد شیشه‌ها است. اگر شیشه خودروی شما یک شیشه معمولی است، می‌توانید از چسب شیشه دودی و سولار استفاده کنید. علاوه ‌بر شیشه دودی که از طریق چسب می‌توان روی خودروهای معمولی استفاده کرد، شیشه سولار هم به‌صورت چسبی در بازار موجود است. وجود شیشه سولار در خودرو مزیت‌های زیادی دارد.

هنگام بارش باران ، وجود گردوغبار و گرمای زیاد آفتاب در تابستان، ممکن است عملکرد خودرو دچار کاستی شود. راهکارهایی هم برای وجود این مشکلات وجود دارد. طراحی شیشه‌ای که نور و دمای خورشید و گردوغبار و باران را کنترل می‌کند، راه‌حل این مسائل است. این شیشه‌ها که به شیشه‌های سولار معروف هستند، از دولایه شیشه و یک لایه اینترلایر تشکیل شده‌اند. وجود این چند لایه، سبب مستحکم شدن شیشه خودرو می‌شود.

اینترلایر از جنس پلاستیک است و ساختار آن به‌گونه‌ای است که، پیش‌از قراردادن آن میان شیشه‌ها، برروی آن یک لایه جاذب اشعه مضر خورشید قرار می‌دهند. همین امر سبب تفاوت شیشه سولار با معمولی است. شیشه سولار در شیشه ام وی ام و شیشه برلیانس  نیز استفاده می شود و موجب زیبایی این خودروها شده است.

تعویض شیشه خودرو

بیشتر بخوانید: جریمه دودی کردن شیشه ماشین چقدر است؟

شیشه سولار

شیشه سولار در اغلب ماشین‌ها استفاده می‌شود و این استفاده به منزله جلوگیری از اشعه‌های مضر خورشید در فصل تابستان و خنک نگه‌داشتن فضای داخلی ماشین، استفاده می‌شود.

با نگاه امنیتی به وجود این نوع شیشه در ماشین، به دلیل مقاومت و استحکام بالای آن، این شیشه دربرابر مشت و ضربات شدید مقاوم است. اگر قرار باشد کسی از ماشین شما دزدی کند، وجود این شیشه از رخ‌دادن این مسئله جلوگیری می‌کند. ممکن است شما در خودروی خود باشید و کسی قصد حمله به شما را داشته باشد. در این‌صورت، اگر شیشه‌های ماشین‌تان از جنس سولار باشد، باعث جلوگیری از وجود همچین خطراتی برای شما می‌شود و سبب حفظ جان‌تان هم خواهد شد.

از مزایای شیشه سولار می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • زیبایی در ظاهر خودرو
  • خنک نگه داشتن داخل اتاق خودرو
  • افزایش عملکرد بهتر کولر ماشین
  • در آفتاب شدید، مانع سوختگی دست و صورت راننده و سرنشینان می‌شود.
  • بیشتر میزان اشعه مضر فرابنفش را خنثی می‌کند.
  • به مرور زمان از بین نمی‌رود و مادام‌العمر است.
  • در زمان تابش شدید خورشید، در درازمدت تغییر رنگ نمی‌دهد.
  • عبور اشعه‌ مضر خورشید از شیشه‌های معمولی، باعث خراب شدن برخی از اجزای داخلی ماشین همچون داشبورد می‌شود که با داشتن شیشه سولار همچین اتفاقی نمی‌افتد. می‌توان گفت یک مورد از تفاوت شیشه سولار با معمولی این است.
  • دید راننده از داخل ماشین، کاملا واضح و شفاف است
  • تصاویر منظره بیرون بدون هیچ تغییر رنگی، کاملا واضح است.

با دقت‌کردن به شیشه‌های سولار، متوجه می‌شوید که رنگ نسبتا سبزی در ساختار آن به‎کار رفته‌است. وجود این رنگ سبز مانند شیشه‌های دودی نیست که نتوان داخل خودرو را دید و یا اینکه همان‌طور که گفته شد باعث تغییر رنگ در دیدن مناظر بیرون نخواهد شد.

شیشه معمولی

یک شیشه معمولی برای خودرو، همانند شیشه‌های معمولی دیگر است به طور مثال شیشه جلو پراید را از شیشه های معمولی استفاده می کنند. شاید باورش برای‌تان سخت باشد، اما شیشه از ذوب کردن ماسه به‌دست می‌آید. ساختار اولیه شیشه، ماسه است. ماسه را به‌شکل مذاب درآورده و به آن حالت می‌دهند. شیشه‌های موجود در خودرو، شیشه‌های تخت هستند.

 علاوه بر ماسه، در ترکیبات شیشه از کربنات سدیم، سیلیس، فلدسپار و آهک استفاده می‌شود. این موارد مواد خام اصلی شیشه هستند و علاوه بر این‌ها از مواد دیگری هم برای ساخت شیشه استفاده می‌شود. این نوع شیشه‌ها که در خودروها استفاده می‌شوند، از مقاومت و استحکام کمتری نسبت به شیشه‌های سولار برخوردارند.

اگر از چندلایه از این نوع شیشه‌ها استفاده شود، می‌توان به مقاومتی نزدیک به مقاومت شیشه سولار دست‌یافت. شیشه معمولی توانایی جلوگیری از اشعه مضر فرابنفش را ندارد و در آفتاب شدید باعث سوختگی دست راننده و سرنشینان می‌شود.

از اصلی ترین تفاوت شیشه سولار با معمولی، تفاوت آن‌ها در وجود همان لایه اینترلایر است. شیشه معمولی بسیار شفاف است و رنگ خاصی به‌خود ندارد. دید راننده به بیرون از ماشین به‌طور واضح است. اجسام بیرون از ماشین در همان رنگ خود دیده می‌شوند. شیشه معمولی خاصیت شکنندگی بالایی دارد. گرما از شیشه معمولی به‌راحتی عبور می‌کند.

تعویض شیشه خودرو

بیشتر بخوانید: قیمت شیشه جلو پراید

تفاوت شیشه سولار با معمولی

همان‌طور که گفته شد، تفاوت اصلی شیشه سولار با شیشه معمولی در وجود لایه اینترپیلار است. همان شیشه سولار هم از دولایه شیشه معمولی ساخته شده است. شیشه معمولی به دلیل نداشتن لایه اینترپیلار، توانایی جذب اشعه‌های مضر خورشید را ندارد و اصلی‌ترین کار شیشه سولار همان جذب اشعه فرابنفش است.

شیشه سولار به‌راحتی می‌تواند از ورود گرمای‌هوا به داخل ماشین جلوگیری کند اما شیشه معمولی این توانایی را ندارد. از تفاوت شیشه سولار با معمولی، می‌توان تفاوت آن‌ها در رنگ‌شان را هم ذکر کرد. شیشه معمولی رنگی شفاف و شیشه سولار رنگی مایل به سبز به خود دارند.

جمع بندی

در این مقاله به تعریف شیشه‌های سولار و معمولی پرداختیم. اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در این مقاله، تفاوت شیشه سولار با معمولی بود. شیشه‌های موجود در بازار بسیار گوناگون و با قیمت‌های متفاوت هستند. از نظر تفاوت قیمت میان شیشه سولار و شیشه معمولی، شیشه سولار از ارزش بیشتری برخوردار است و به همین دلیل گران تر از شیشه معمولی است.

وجود شیشه سولار روی خودرو، سبب صرفه‌جویی در سوخت هم می‌شود. این صرفه‌جویی به‌این‌صورت است که، با کمتر شدن گرما در داخل فضای ماشین، از سیستم تهویه کمتر استفاده می‌شود. مزیت‌های شیشه سولار بسیار بیشتر‌از شیشه معمولی است.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha