جریمه دودی کردن شیشه ماشین

  0
 2349

ممکن است شما از شیشه‌های دودی خوش‌تان بیاید. دودی کردن شیشه خودروی‌تان بستگی علاقه‌تان دارد. علاوه بر اینکه موضوع علاقه و دوست داشتن در این مورد مطرح است، بحث سلامتی هم اهمیت دارد. دودی کردن شیشه‌ها می‌تواند از تابیدن بیش از اندازه خورشید به پوست شما جلوگیری کند. در مناطق جنوبی کشور ما این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در آنجا تابش خورشید به صورت مستقیم و با دمای بسیار بالایی است.

همچنین با دودی کردن شیشه‌های خوروی‌تان دمای هوا داخل ماشین پایین می‌آید. با نگاه اقتصادی به این موضوع می‌فهمیم که خودروهای دارای شیشه‌های دودی، نسبت به خودرویی در همان شکل که شیشه دودی ندارد، در هنگام خرید و فروش گران تر است. اما با دودی کردن شیشه ماشین خود باید با مسئله جریمه دودی کردن شیشه ماشین کنار بیایید.

اگر می‌خواهید شیشه ماشین خود را خودتان دودی کنید ابتدا باید نحوه دودی کردن شیشه ماشین را یادبگیرید و البته این که ابتدا این موضوع را درنظر بگیرید که ممکن است زمانی جریمه شوید. با خواندن مطالبی که در ادامه به آن می‌پردازیم، پیش از دودی کردن ماشین خود بهتر است که آن‌ها را لحاظ کنید. در مقالات قبلی با شما درباره  آب بندی شیشه خودرو  صحبت کرده بودیم. در این مطلب اما قرار است درباره این موضوع با شما صحبت کنیم.

شیشه دودی خودرو مشکی

بیشتر بخوانید: سنسور باران چیست؟

انواع جریمه‌های دودی کردن شیشه خودرو

در چند سال گذشته جریمه خودروهای دودی به همراه پاک کردن برچسب دودی خودرو بود. اما با تصویب بخشنامه جدیدی که در این مورد آمد، افراد دارای ماشین‌هایی با شیشه دودی، فقط باید جریمه پرداخت کنند. در گذشته معیار این بود که اگر دودی بودن شیشه ماشین‌ها به گونه ای باشد که از فاصله 3 متری داخل ماشین قابل دیدن نباشد، صاحب ماشین جریمه می‌شد. اما امروزه چگونگی جریمه این نوع ماشین‌ها به عهده پلیس راهور است و معیار خاصی برای تشخیص آن وجود ندارد.

میزان جریمه دودی کردن شیشه ماشین توسط نیروی انتظامی بنا به میزان دید پلیس به داخل ماشین است. نیروی انتظامی ابتدا در سال 93 میزان دید راننده و سرنشینان را از فاصله 3 متری اعلام کرد. در سال 97 معیار دودی کردن شیشه ها، میزان دید راننده و سرنشینان از فاصله 5 متری بود. از سال 40 شمسی، جریمه کردن خودروهایی که داخل آن مشخص نبود آغاز شد. در آن زمان به شیشه‌های ماشین خود پارجه و پلاستیک و برچسب وصل می‌کردند که اعلام شد ممنوع است و با این کار باید جریمه بپردازند.

جریمه شدن ماشین‌های با شیشه دودی اینگونه است که ممکن است در یک روز چهار بار یا بیشتر و یا کمتر جریمه شوند.  ممکن است یک ماشین در یک چهارراه جریمه شود و در چهار راه بعدی هم دوباره جریمه شود. خودرویی با شیشه‌های دودی ممکن است چندین بار توسط پلیس راهور جریمه شود. اگر خودروی دارای شیشه دودی، بنا به هر دلیلی توقیف شود، پیش از آزادسازی آن، شیشه‌های دودی باید تعویض شوند.

اندازه دودی و میزان رزولوشن

بیشتربخوانید: تفاوت شیشه سولار با معمولی

حد مجاز دودی کردن شیشه خودرو

کسانی که شیشه‌های ماشین آن‌ها دودی است، با موضوع جریمه دودی کردن شیشه ماشین مواجه می‌شوند. اگر دودی بودن شیشه خودروی شما مجاز نباشد، بر اساس کد جریمه 2114 به مبلغ 50 هزار تومان  در حد معمول جریمه خواهید شد. در کلان‌شهرها میزان این جریمه 52 هزار تومان و در سایر شهرها این مبغ 32 هزار تومان است.

دودی کردن شیشه خودرو در حد مجاز تعریف شده از سمت پلیس راهنمایی و رانندگی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. برخی از ماشین‌ها به صورتی است که در کارخانه، در زمان تولید، شیشه‌های آن را دودی می‌کنند. درصد دقیقی برای مجاز بودن شیشه‌های دودی گفته نشده اما بنا به گفته‌های قبلی، داخل ماشین باید به گونه‌ای مشخص باشد. اگر درصد میزان دودی بودن شیشه ماشین کمتر از 30 درصد باشد، صاحب ماشین مشمول به پرداخت جریمه خواهد بود.

اغلب در ایران میزان درصد دودی بودن شیشه خودرو به صورت چشمی اندازه گرفته می‌شود. اما دستگاه Tint Meter موجود است که درصد میزان شیشه دودی خودرو را به‌طور دقیق مشخص می‌کند. میزان تشخیص پلیس باید به صورتی باشد که از فاصله چند متری مشخص شود که آیا شما درحال غذا خوردن یا صحبت کردن با تلفن همراه هستید یا خیر.

جریمه دودی کردن شیشه ماشین به صورتی است که پلیس راهور با تشخیص آن، شمارا به کنار جاده هدایت کرده و میزان مبغل پرداختی بابت جریمه را می‌نویسد. برخی ماشین‌ها آنقدری میزان دودی بودن شیشه‌هاش بالا است که حتی منجر به اینجاد خطر برای خود راننده نیز می‌شود.

برخی از افراد تنها برای اینکه پلیس آن‌ها را هنگام تلفن صحبت کردن و انجام تخلفات دیگر جریمه نکند، شیشه‌های ماشین خود را دودی می‌کنند. پلیس هم برای حفظ سلامت و جان افراد است که اصرار بر وجود دید کافی بر خودروها دارد.

در کشور ما، افراد صاحب ماشین تنها مجاز به دودی کردن شیشه‌های کناری هستند. اگر شیشه عقب دودی شده باشد، برگه معاینه فنی برای صاحب ماشین صادر نمی‌شود. این موضوع هیچ ربطی به درصد دودی شدن آن ندارد و در هر صورت این اتفای رخ می‌دهد.

خودروهای سفارت و تشریفات

بیشتر بخوانید:کارنکردن بالابر شیشه پژو

کدام خودروها مجاز به دودی کردن شیشه خود هستند؟

هر شخصی که بخواهد شیشه ماشین خود را دودی کند باید قوانین ذکر شده در مورد میزان درصد را رعایت کند. تنها در این صورت است که جریمه دودی کردن شیشه ماشین برای او صادر نمی‌شود. به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، تنها افراد صاحب ماشین‌های حفاظتی و مقامات بالا از شیشه دودی با درصد دودی بودن زیاد استفاده کنند.

افرادی که صاحب بیماری خاصی باشند، با تشخیص کمسیون پزشکی می‌توانند مجوز دودی بودن زیاد ماشین را دریافت کنند. این بیماری ممکن است عملکردی داشته باشد که در مواجه با میزان بالای آفتاب پیشرفت کند و اوضاع بیمار وخیم شود.

جمع بندی

دودی کردن شیشه خودروی هر شخص، بستگی به تصمیم مالک خودرو دارد. نکته مهم دیگر این است که دودی کردن شیشه ماشین می تواند به زیبا تر شدن خودروی شما نیز کمک مهم ی بکند به طور مثال با دودی کردن شیشه برلیانس یا شیشه ام وی ام ظاهر زیباتری به خودروی خود خواهید بخشید که از سمت دیگر موضوع جریمه شدن هم می تواند برای شما دردسر ساز شود. البته کار از نظر عقلانی هیچ مشکلی ندارد . حتی در بسیاری از مکان‌ها باعث کمک به شرایط بهتر راننده و سرنشینان خودرو می‌شود. برای مثال در شرایطی که بیرون از خودرو هوا بسیار گرم و آفتاب بسیار سوراننده است، شرایط محیطی داخل خودرو خنک می‌باشد. همان‌طور که گفته شد، شیشه دودی ماشین ورود آفتاب به داخل ماشین را به درصد کمتری می‌رساند و باعث جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست افراد می‌شود. در این مقاله از مجله اتحاد گلس سعی کردیم شما را با جریمه دودی کردن شیشه ماشین آشنا کنیم و کمی درباره ساز و کار های راهنمایی و رانندگی درباره این مسئله صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha