صفر تا صد نحوه دودی کردن شیشه خودرو

  0
 2322

دلایل زیادی وجود دارد که شخص بخواهد برای دودی کردن شیشه ماشین خود اقدام کند. مثلا علاقه شخصی یا به دلیل جلوگیری از تابش تیز نور خورشید به داخل خودرو، که باعث می‌شود فرد این مدل شیشه را پسند کند. انواع رنگ‌ها برای شیشه خودرو در بازار موجود است.

 شخص برحسب نیاز و سلیقه شخصی  رنگ شیشه را انتخاب ‌می‌کند. در مقالات قبلی از مجله اتحاد گلس با شما درباره جریمه دودی کردن شیشه خودرو صحبت کردیم  اما از آنجا که دودی کردن شیشه‌ی خودرو در این مقاله مورد بحث ماست، قصد داریم شما را با نحوه دودی کردن شیشه ماشین آشنا کنیم.

چسباندن برچسب دودی بر روی شیشه خودرو

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی شیشه بی ام و

دودی کردن شیشه ماشین

دودی کردن شیشه خودرو باعث می‌شود دمای داخل کابین خودرو کاهش یابد و خنک‌تر شود. ‌همچنین مانع از برخورد مستقیم و مضر پرتوهای فرابنفش خورشید با دست و پوست سرنشینان خودرو می‌شود.

در کشور ما که بیشتر روزها آفتابی وگرم است  دودی کردن شیشه ام وی ام میتواند گزینه خوبی برای در امان بودن از گرما باشد اما باید به این نکته هم توجه کنیم که درصد دودی کردن شیشه خودرو شرایط قانونی خودش را دارد که باید به آن توجه کرد. نحوه دودی کردن شیشه ماشین می‌تواند روی قیمت آن تاثیر گذار باشد مسلما خودرویی که شیشه دودی دارد با قیمت بیشتری عرضه می‌شود.

 نحوه دودی کردن شیشه ماشین

نحوه دودی کردن شیشه ماشین به طریقی مختلفی انجام می‌شود که به آن اشاره می‌کنیم.

  • دودی‌کردن شیشه خودرو در کارخانه

  • دودی‌کردن شیشه خودرو به‌صورت دست

۱. دودی کردن شیشه ماشین در کارخانه

بعضی خودروها به صورت فابریک و صفر شیشه‌هایشان دودی است. در واقع فرایند دودی کردن شیشه خودرو در کارخانه صورت گرفته است. البته این نکته را نباید فراموش کنیم که دودی کردن شیشه خودرو باید براساس استاندار تعیین شده باشد. کارخانه هم  براساس همین استانداردها اقدام به دودی کردن شیشه خودروها می‌کند.

۲. دودی‌کردن شیشه به‌طور دستی

خیلی از افراد شیشه خودروی خود را بعد از تحویل از کارخانه به صورت دستی دودی می‌کنند. برای این کار نیاز به ابزار و از همه مهم‌تر، تمرکز و دقت کافی در هنگام نصب است. از وسایل مورد نیاز برای اینکار کاتر، کاردک، لیسه، هیتر، سشوار می‌توان اشاره کرد.

برای نصب آن باید مهارت کافی داشته باشید تا آلودگی روی سطح برچسب دودی ننشیند. اصولاً افراد برای نصب برچسب دودی به شخصی مراجعه می‌کنند که در این کار خبره باشد تا کار نصب با ظرافت و بی نقص انجام شود.

حال با نحوه دودی کردن شیشه خودرو آشنا شدیم، با ما همراه باشید تا مراحل نصب آن را با هم بررسی کنیم.

  • ابتدا قسمت بیرونی و داخلی شیشه ماشین را با یک دستمال تمیز کنید و گرد وغبار و هر آلودگی را از سطح شیشه پاک کنید. به این دلیل که اگر لک یا آلودگی روی سطح شیشه باقی بماند  بعد از نصب برچسب اثر آن برای همیشه ماندگار می‌ماند.
  • سطح بیرونی شیشه را با آب اسپری کنید و بعد طلق رنگی را روی شیشه قرار دهید.
  • حدودا ۵ تا ۱۰ میلی متر طلق را بیشتر برش کنید تا بتوانید از آن قسمت به عنوان اهرم نگهدارنده استفاده کنید و در انتها بعد از چشباندن برچسب با کاتر مخصوص، که اصولا کاتر کوچک تیغه نازک است، اضافات را جدا کنید.
  • قبل از نصب برچسب از صحت و سلامت آن مطمئن شوید که هیچ ایراد و مشکلی نداشته باشد. و اندازه سطح را در نظر بگیرید.
  • در این مرحله نوبت  لیسه کشیدن است ؛ در این مرحله از بالا در جهت رو به پایین شروع به لیسه کشیدن می‌کنیم تا تمام مایع زیر برچسب به بیرون ریخته شود و حباب‌ها از بین برود. بعد از خروج آب زیر طلق باید از سشوار برای خشک کردن آب باقیمانه استفاده کرد.
  • یکی از مهم‌ترین مراحل نحوه دودی کردن شیشه ماشین  چسباندن برچسب دودی روی سطح شیشه است. باید مراقب باشیم در زمان چسباندن برچسب چین خوردگی در سطح کار ایجاد نشود. برای اینکه این امر راحت‌تر انجام شود شما می‌توانید، از دستگاه هیتر یا سشوار خانگی  استفاده کنید تا سطح صافی داشته باشید. ودر آخر اضافات را از آن جدا کنید.
  • شما می‌توانید برای از بین بردن حباب‌ها از کاردک استفاده کنید. در واقع در زمان نصب کاردک را در جهت رو به پایین روی برجسب بکشید تا چین یا حباب ایجاد شده برطرف شود.
  • همین مراحل را برای شیشه داخلی هم به ترتیب انجام دهید در انتها شیشه را پایین بیاورید ولبه طلق را با لبه شیه هماهنگ کنید و اضافات را از آن جدا کنید.

بریدن برچسب دودی شیشه خودرو

بیشتر بخوانید: سنسور باران چیست؟

نکات مهم در نصب برچسب

رعایت  نکاتی درباره نحوه دودی کردن شیشه ماشین الزامی است که به بخش‌هایی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • شما برای چسباندن برچسب دودی نیاز به تخصص و مهارت خاصی ندارید ، فقط تمرکز و تمیزکاری به دلیل ظرافت کار مهم است.

  • برای دودی کردن شیشه عقب و جلو ماشین از برچسب‌های با درجه دودی مساوی استفاده کنید تا میزان دودی شیشه با هم برابر باشد و جلوه بهتری داشته باشد.
  • اگر بخواهید از برچسب های با کیفیت و ضد اشعه ماورابنفش بهره ببرید،  باید قیمت بیشتری پرداخت  کنید
  • زمانی که برچسب‌ها را روی شیشه خودرو نصب کردید، مدت زمانی به آن استراحت دهید تا چسبندگی آن به خوبی صورت گیرد. حدقل تا یه روز خودرو خود را از خانه خارج نکنید.
  • سعی کنید در انتخاب درجه دودی براساس استانداردهای تعیین‌شده عمل کنید تا در معاینه فنی خودرو دچار مشکل نشوید.
  • برخی خودروها شیشه‌های مقعر دارند اصولا نصب برچسب دودی بر روی شیشه مقعر کار دشواره دا بخورشی است همین مسئله باعث می‌شود نحوه دودی کردن شیشه ماشین کمی سخت شود و به نسبت نیاز به تمرکز بیشتری داشته باشد.

 معایب و مزایای دودی کردن شیشه ماشین

بیان مزایا و معایب دودی کردن شیشه ماشین باعث می‌شود تا اگر قصد دارید، شیشه خودرویتان را دودی کنید  آگاهانه‌تر قدم بردارید:

  1. مزایا دودی کردن شیشه ماشین

  • مانع تابش نور خورشید به داخل کابین ومحافظت از راننده  و سزنشینان در مقابل اشعه ماورابنفش خورشید است.
  • با جلوگیری از تابش نور خورشید به داخل کابین باعث خنک شدن فضای داخل کابین می‌شود.
  • باعث مقاومت بیشتر شیشه در برابر ضربه می‌شود.
  • در صورت آسیب به شیشه مانع تکه تکه شدن وزیرش آن می‌شود.
  • با جلوگیری از ریزش شیشه در حوادث از جان سرنشینان  حفاظت می‌کند.
  • لایه‌ی برچسبی که در سطح شیشه قرار می‌گیرد، از شیشه در برابر خط و خش حفاظت می‌کند.
  • زیبایی شیشه را حفظ خواهد کرد.
  • دید راننده را در زمان رانندگی در روز آفتابی بیشتر می‌کند. و مانع تابش نور تند خورشید به چشمان راننده می‌شود.

نحوه دودی کردن شیشه خودرو

بیشتر بخوانید: نصب شیشه جلو پراید

معایب دودی کردن شیشه ماشین

  • نحوه دودی کردن شیشه ماشین وانتخاب درجه دودی آن خیلی مهم  است چون اگر استاندارد نباشد دید راننده را با مشکل مواجه می‌کند و می‌تواند عامل تصادفات باشد.

  • اگر درصد تیرگی آن از حد مجاز بیشتر باشد پیگرد قانونی دارد.

  • مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی درصد مجاز برای دودی کردن شیشه ماشین بین ۳۰تا۴۰ درصد است بیشتر از این حد غیر قانونی است و در معاینه فنی خودرو مشکل به وجود می‌آید و جریمه تعیین می‌شود و برگه معاینه فنی برایش صادر نخواهد شد.

نتیجه‌گیری

دودی کردن شیشه خودرو امری کاملا سلیقه‌ای است و هر شخصی بر حسب اهمیتی که این امر برایش دارد اقدام به این کار می‌کند.  شما در این مقاله با نحوه دودی کردن شیشه ماشین آشنا شدید. همانطور که بارها در مقاله بیان شد، این کار نیاز به رعایت قوانینی  دارد که جزو استانداردهای راهنمایی و رانندگی در زمینه میزان درصد مجاز دودی کردن شیشه ماشین است .

اگر دودی کردن شیشه از حد مجاز تجاوز کند، ماشین توقیف می‌شود و جریمه خواهید شد. علاوه بر آن باید در انتخاب نوع برچسب دودی شیشه ماشین دقت کافی داشته باشید تا به علت کیفیت پایین آن مجبور به تعویض زود هنگام آن نشوید.

مطالب مرتبط: جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha