سنسور باران چیست و عملکرد آن چگونه است؟

  0
 1936

امروزه افراد در پی این هستند که در هر کار خود سهولت پیشه کنند. یکی از این موارد، هنگام بارش باران و برف است که وجود برف پاک‌کن‌ها باعث پرت شدن حواس راننده می‌شود. یکی از چیزهایی که رانندگی را آسان‌‌تر می‌کند، حضور سنسورها در ماشین است. این سنسورها اغلب در ماشین‌های مدرن به‌کار رفته، اما می‌توان در ماشین‌های قدیمی تر هم از سنسور استفاده کرد.

وجود سنسورها باعث افزایش تمرکز راننده هنگام رانندگی می‌شود. هر سنسور با توجه به نوع عملکردش برروی قسمتی از ماشین کار گذاشته می‌َشود. سیستم سنسور باران، یکی از این‌ها است که با قرار گرفتن برروی شیشه ماشین، عملکرد برف پاک‌کن‌ها را کنترل کرده و وظیفه خود را انجام می‌دهد. در ادامه مطلب از مجله اتحاد گلس  می‌خواهیم بدانیم سنسور باران چیست  و عملکرد آن چگونه است.اگر هم کنجکاو هستید که بدانید بعد از دودی کردن شیشه ماشین های خود چقدر جریمه می شوید می توانید مقاله جریمه دودی کردن شیشه ماشین را بخوانید.

شیشه ماشین که باران روی آن  نشسته است

بیشتر بخوانید: تفاوت شیشه سولار با معمولی

سنسور باران چیست؟

سنسور باران مانند هر سنسور دیگری در ماشین، باعث عملکرد هرچه بهتر آن می‌شود. این سنسور و معمولا سنسورهای دیگر در قسمت داخلی شیشه جلو خودرو قرار می‌گیرند. اغلب سنسورها در ماشین با روکشی مشکی دیده می‌شود، چراکه باعث تشخیص آن‌ها است. سنسورهای موجود در خودرو، در زمان انجام عملکرد خود، یا به راننده هشدار می‌دهند و یا به صورت خودکار، وظیفه خود را انجام می‌دهند.

هنگام بارش برف یا باران، این سنسور با تشخیص میزان رطوبت و خیس بودن سطح روی شیشه جلوی ماشین، سرعت برف پاک‌کن‌ها را تنظیم می‌کند. با وجود این سنسور، هنگام بارش برف و باران، راننده مجبور به تعویض سرعت برف ‌پاک‌کن‌های خودروی خود نیست. این کار باعث عدم تمرکز راننده می‌شود.

این سنسور با فرستادن اطلاعات به سیستم اتوماتیک خودرو، ملزم به انجام کار خود می‌شود و پس از خشک شدن کامل شیشه خودرو، به‌طور خودکار خاموش می‌شود. برای فهمیدن این‌که سنسور باران ، با اشاره به جای قرار گرفتن آن، می‌توانید حدس بزنید که این سنسور چیست. این سنسور در کنار آینه مرکزی ماشین قرار دارد.

کارکرد سنسور باران خودرو

سنسور باران در انواع خودروها کاربرد دارد. بسته به نوع هر خودرو، نوع سنسور آن تغییر خاصی نمی‌کند. تنها میزان قدرت سنسور است که در ماشین‌های مدرن، بنا به نوع برف پاک‌کن‌های آن باید قوی‌تر باشد. به طور مثال این فناوری در شیشه بنز و یا بی ام و بسیار متفاوت تر از شیشه برلیانس و یا پژو می باشد.

بیشترین میزان استفاده از این سنسور در مناطق و کشورهای سردسیر است. در مناطق سرد، بارش برف و باران به میزان زیادی است. اگر رانندگان از این سنسور استفاده نکنند، هرروزه مجبور به تغییر سرعت برف پاک‌کن‌های ماشین خود به صورت دستی می‌شوند. هنگامی که بارش شدیدتر باشد، میزان کنترل ماشین و علاوه بر آن تمیز بودن شیشه سخت‌تر از قبل خواهد بود. با دانستن این‌که سنسور باران چگونه عمل می کند ، می‌توانید درک بهتر و بیشتری از این موضوع داشته باشید. 

تصویری از سنسور باران برروی شیشه خودرو

بیشتر بخوانید: بررسی عوامل  کار نکردن بالابر شیشه پژو

سنسور باران چگونه عمل می‌کند؟

از انواع سنسور باران به فراصوت(Ultrasonic ) و فروسرخ(Inferared )  اشاره می‌کنیم. کارکرد این دو نوع همانند هم است. پس از بارش باران و برف، این سنسور فعال شده و امواجی را برروی شیشه می‌فرستد. اگر میزان امواج برگشتی به همان اندازه‌ی فرستاده شده باشد، یعنی شیشه کاملا خشک شده و سنسور خاموش می‌شود. اما اگر میزان امواج برگشتی در مقایسه با امواج فرستاده شده کم باشد، شیشه هنوز خیس است و سنسور همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

میزان سطح رطوبت شیشه با این سنسور سنجیده می‌شود. با تشخیص میزان رطوبت شیشه، این سنسور فعال شده و برف‌ پاک‌کن‌ها را به کار می‌اندازد. با تنظیم سرعت برف پاک‌کن‌ها سطح شیشه را خشک و عاری از رطوبت می‌کند.

با وصل کردن سنسور باران بر ماشین خود، سیستم برف پاک‌کن را روی حالت خودکار بگذارید. سنسور با تشخیص رطوبت روی شیشه خودرو، فعال می‌شود. زمانی که در مورد کارکرد و عملکرد سنسور باران بدانید ، متوجه این موضوع خواهید بود که این سنسور با هر رطوبتی فعال می‌شود. عملکرد سنسور باران، با شرایط جوی و آب و هوایی مرتبط نیست. هنگامی که می‌خواهید ماشین خود را بشویید هم این سنسور فعال می‌شود. لازم است در این زمان حالت برف پاک‌کن را از حالت خودکار خرج کنید.

برای غیرفعال کردن سنسور باران، حالت اهرمی پشت فرمان را از روی حالت Auto  خارج کنید. سنسور باران، در صورت شدید بودن باران و برف میزان سرعت برف پاک‌کن‌ها را سرعت می‎‌بخشد.

قیمت سنسور باران

بسته به نوع ماشین، قیمت این سنسور متفاوت است و به طور مثال سنسور باران برای شیشه هیوندا متفاوت تر سنسور باران برای خودروی جک می باشد. اما تفاوت قیمت آنچنان زیادی با یکدیگر ندارند. اگر شما ماشینی جدید و مدرن داشته باشید در اغلب موارد سنسور باران برروی آن قرار دارد. اما اگر ماشین‌تان دارای این سنسور نبود اما جای آن مشخص بود و اقدامت اولیه لازم برای نصب آن فراهم بود، برای خریداری سنسور باران نباید پول زیادی بپردازید.

در برخی موارد دیده شده که سنسور باران به همراه سنسور نور در یک‌جا فروخته می‌شود.

سنسور بارن برروی آینه خودرو

بیشتر بخوانید:جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین

خرابی سنسور با از کار افتادن برف پاک‌کن ارتباطی دارد؟

اگر در خودروی شما سیستم برف پاک‌کن جدای از سیستم سنسور باشد، خراب شدن سنسور هیچ ارتباطی با از کار افتادن برف پاک‌کن ندارد. سیستم برف‌ پاک‌کن خودرو، تنها با گذاشتن آن بر روی حالت خودکار و در صورت وجود سنسور نیست که کار می‌کند. برف پاک‌کن ماشین در حالت دستی و مستقل از سنسور نیز کارکرد خود را دارد.

در خودرو‌هایی که سیستم برف پاک‌کن و سنسور باران به هم مرتبط‌ هستند، با وجود مشکل در یک مورد، دیگری هم دچار مشکل و از کار افتادگی می‌شود. اگر برروی قسمت چشمی سنسور را گرد و غبار بگیرد و سنسور توانایی لازم برای تشخیص رطوبت روی شیشه را نداشته باشد، برف پاک‌کن‌ها کار نمی‌کنند. این مشکل در هوای سرد هم می‌تواند رخ دهد. با یخ زدن سنسور و از کار افتادن برق آن، ارتباطی بین سیستم خودرو و سنسور رخ نمی‌دهد و در نهایت برف پاک‌کن‌ها کار نمی‌کنند.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله به این بحث پرداختیم که سنسور باران چیست   و با بررسی موضوعاتی به نتایجی رسیدیم. بهتر است سیستم برف پاک‌کن خودرو از سنسور باران جدا باشد تا در هنگام پیش آمدن مشکل خطری شما را تهدید نکند. در هنگام رانندگی امکان دارد این اتفاق برای شما رخ دهد که سنسور باران خودروی‌تان از کار بیوفتد و سبب اتفاقات جبران ناپذیری همچون تصادف شود. در ضمن اگر این مطلببرای شما مفید بود می توانید مقاله جلوگیری از یخ زدن شیشه خودرو را نیز مطالعه کنید.

از محصولات پرفروش شیشه اتوموبیل اتحاد نیز می توان به شیشه جلو پراید اشاره کرد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha