چرا بالابر شیشه های پژو کار نمی کند؟

  0
 17142

هر ماشین به جز شیشه‌های عقب و جلو چهار شیشه دیگر هم دارد که توسط بالابرهایی که در درب خودرو تعبیه شده است، بالا و پایین می‌رود. بسته به نوع خودرو، نوع شیشه‌های آن متفاوت است. کارکرد بالابر شیشه به صورت الکترونیکی است و در هر خودرو با توجه به سیستم آن، به صورت خودکار و دستی متغیر است. در مجموع سیستم ساده‌ای است که برای بالا و پایین شدن شیشه خودرو قرار داده شده است.

ممکن است در فصل گرما، در بیرون از منزل کاری داشته باشید و با ماشین خود به بیرون بروید. در صورتی که شیشه خودروی خود را پایین کشیدید و حالا قصد دارید که آن را ببندید و کولر ماشین را روشن کنید، اما شیشه بالابر خودروی‌تان دچار مشکل شده است. این اتفاق ممکن است در فصل‌ پاییز هم، در زمان بارش باران، برای‌تان مشکل‌ساز شود.

علاوه بر موضوع گرما یا سرما، کار نکردن بالابر شیشه پژو و یا هر ماشین دیگری که دارید، در صورت باز ماندن شیشه، امنیت خودروی‌تان را تهدید می‌کند. در این مقاله هم مانند مقالات قبلی مانند جلوگیری از یخ زدن شیشه خودرو به این مشکل که ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد پرداخته ایم.

تعمیر فیونز های خودرو

درباره آب بندی شیشه خودرو بیشتر بدانید

مشکلات کار نکردن بالابر شیشه پژو

 فرقی نمی کند خودروی شما ایرانی باشد یا خارجی بالابر شیشه برلیانس با شد یا پژو این اتفاق ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیوفتد. در نگاه اول ممکن است کارنکردن بالابر خودروی شما مشکل بزرگی به نظر نیاید اما لحظه ای را تصور کنید که قرار است به مقصدی بروید و چند ساعتی مجبور هستید ماشین خود را در کنار خیابان پارک کنید اگر همان لحظه بالابر شیشه های ماشین شما عمل نکنند و خراب شوند با مشکل بسیار بزرگی مواجه خواهید شد و قطعا نمی توانید ماشین خود را را با شیشه های پایین  کنار خیابان رها کنید. و در آن لحظه به دنبال جایی می گردید تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید و شیشه ماشین خود را تعمیر کنید و یا خودتان اقدام به تعمیر آن خواهید کرد که این نیز کار سخت و  زمان بری است. نکته مهم درباره کارنکردن بالابر شیشه پژو و یا هر خودروی دیگری این است که این بالابرها به صورت اتفاقی خراب نمی شوند و قبل از خراب شدن ممکن است کند کار کنند و یا با تاخیر کار کنند. پیشنهاد ما به شما این است که در اولین باری که بالابر شیشه خودروهایتان دچار مشکل در عملکرد می شوند و خوب کار نمی کنند آنها را پیش متخصص ببرید تا به طور کامل در جهت رفع این مشکل برآیند.

بالابر داخلی خودرو

بیشتر بخوانید: جریمه دودی کردن شیشه ماشین چقدر است؟

عوامل رایج در کار نکردن شیشه بالابر خودرو

در درجه اول بهتر است زمانی که با کار نکردن شیشه خودروی‌تان مواجه شدید، از تکنسین‌ها کمک بگیرید. برای بالا بردن شیشه ماشین، داخل در آن از یک موتور استفاده شده است. یکی از لوازم یدکی ماشین همین موتور است. شکل و اندازه این موتورهای بالابر در هر ماشینی متغیر است. در ماشین‌های لوکس میزان قیمت این موتور نسبت به ماشین‌های دیگر بالاتر است.

اگر شیشه اتومبیل شما مانند اکثر ماشین‌های امروزی به صورت اتوماتیک باز و بسته شود، هنگام مشاهده عملکرد نادرست آن می‌توانید حدس بزنید که مشکل از موتور یا سیم کشی آن باشد. اما عوامل دیگری هم در کارکرد نادرست بالابر شیشه موثراند.

ممکن در سیستم بالابر شیشه خودروی‌تان، قفل کودک تعبیه شده باشد. این مشکل راه‌حل بسیار واضحی دارد. امکان دارد علت کار نکردن بالابر شیشه پژو، از فیوز آن باشد. ابتدا از دفترچه راهنمای خودروی‌تان قسمت فیوز شیشه را پیدا کنید. معمولا جعبه فیوز، در زیر کاپوت قرار دارد. شاید فیوز سوخته باشد، آن را پیدا کرده و تعویض کنید.

معمولا مشکل کار نکردن بالابر شیشه پژو در خودروهای قدیمی پژو، با مشکل در سیم‌کشی آن آغاز می‌شود. اگر سوئیچ بالابر را فشار دادید و شیشه ماشین حرکتی نکرد، به احتمال زیاد می‌توانید بگویید مشکل از برق و سیم‌کشی آن است. در این ماشین‌ها سیم‌کشی‌ها قدیمی شده و روبه فرسایش‌اند. اگر مشکل از سوئیچ شیشه شما باشد، با یک ولت‌سنج، میزان ولتاژ آن را اندازه بگیرید. اگر دستگاه شما عدد کمی را نشان داد، مشخص است که میزان ولتاژ در جهش کم است، پس سوئیچ شیشه‌تان خراب است.

اگر برای بالا و پایین کردن شیشه‌های عقب مشکل دارید، از سوئیچ شیشه مرکزی که در سمت راننده قرار دارد استفاده کنید. اگر این روش کارساز بود، سوئیچ درب عقب ماشین مشکل دارد. اما اگر با این روش هم کاری را پیش نبردید، می‌توان گفت سوئیچ درب مرکزی مشکل دارد.

ممکن است خودروی شما در قسمت موتور مشکل داشته باشد. اگر هنگام فشار دادن سوئیچ برای بالا و پایین کردن شیشه‌ها، شیشه لرزید یا موتور از خود صدایی داد، موتور دچار سایش عمومی شده است. این مشکل تنها با بردن خودروی‌تان به تعمیرگاه حل می‌شود.

کارنکردن شیشه بالابر پژو

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی شیشه جک

تعمیر بالابر شیشه خودرو

لازم است در زمان کار نکردن بالابر شیشه پژو، با متخصص آن مشورت کنید و برای حل این مشکل، کار را به کاردان بسپارید. اما اگر در موقعیت بدی قرار دارید و نمی‌توانید خود را به تعمیرگاه برسانید لازم است خودتان اقدامتی را انجام دهید.

 در داخل درب ماشین غلتک‌هایی که با موتور کار می‌کنند برای بالا و پایین کردن شیشه خودروی‌تان قرار دارند. اگر روند غلتک‌ها به مشکل بخورد یا از جای خود خارج شوند، موثر‌ترین راه محکم بستن درب خودرو است. با این کار به جای اصلی خود برمیگردند. اگر با اولین ضربه محکم، این مشکل حل نشد، این کار را چندبار امتحان کنید. با این‌کار شیشه خودروی‌‌تان به‌صورت موقت درست می‌شود. در هر صورت باید به یک متخصص نشان دهید.

اگر از زمان خرید ماشین پژو یا هر ماشین دیگری که دارید، مدت زیادی نگذشته باشد و با مشکل کار نکردن بالابر شیشه پژو مواجه شدید، می‌توانید به نمایندگی بروید و از گارانتی ماشین‌تان استفاده کنید.

می‌توانید از کسی کمک بخواهید تا سوئیچ شیشه را نگه دارد. در این هنگام شما با دست خود شیشه را به سمت بالا بکشید. اگر از قدرت زیادی برای این کار استفاده می‌کنید،مراقب باشید تا دستتان بین شیشه و ماشین گیر نکند.

اگر شیشه‌های عقب به صورت اتوماتیک بوده‌اند و حالا از کار افتاده‌اند، ممکن است مشکل از موتور باشد. شیشه‌های عقب به صورت جفتی کار می‌کنند. اگر مشکل از کلید یک سمت باشد، با عوض کردن کلید باید مشکل حل شود. اما اگر این مشکل حل نشد، و هر دو طرف شیشه‌های عقب از کار افتادند، مشکل از موتور است و باید تعویض شود. تمامی این راهکارها به صورت موقتی بوده و برای حل اساسی این مشکل باید به یک متخصص مراجعه کنید.

اگر شیشه بالابر خودروی‌تان به صورت دستی انجام شود، هیچ یک از این مشکلات را ندارید که آیا سیستم موتور آن قطع شده یا خراب شده است؟ در این مورد، در داخل درب ماشین یک بالابر معمولی قرار دارد که شما با چرخاندن اهرم آن، شیشه را به بالا هدایت می‌کنید و با چرخان آن اهرم به صورت برعکس، شیشه به پایین حرکت داده می‌شود. در مقایسه با کار نکردن بالابر شیشه پژو، این نوع بالابر تنها زمانی دچار مشکل می‌شود که آن اهرم خراب شده و یا شیشه داخل درب ماشین گیر کند.

چسباندن چسب دودی ماشین

بررسی و معرفی شیشه ام وی ام 

جمع بندی

در این مقاله به مشکلات و عوامل کار نکردن بالابر شیشه پژو و ماشین‌های دیگر پرداختیم. انتظار می‌رود در هنگام مواجهه با این مشکل خونسردی خود را حفظ کرده و عجله نکنید. برای تعمیر موقتی این نوع ایرادها خودتان دست‌به کار شوید تا امنیت خودروی‌تان به خطر نیوفتد. پس از این‌که این مشکل را خودتان حل کردید، ماشین خود را به یک متخصص بسپارید. می توانید جهت مراجعه به یک متخخص برای حل این مشکل به اتحاد گلس یکی از بزرگترین مراکز نصب و تعویض شیشه خودرو مراجعه کنید و یا با آنها جهت کسب اطلاعات و مشاوره تماس بگیرید.

بیشر بخوانید: جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha