روش های جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین

  0
 1839

بخارکردن شیشه خودرو در طول سال به‌خصوص در فصل سرما یکی از مهمترین دغدغه‌های رانندگان است. بخارکردن شیشه خودرو می‌تواند مانع دید راننده شود و حتی باعث به‌وجود آمدن مشکلات زیادی در رانندگی شده و جان سرنشینان را به خطر اندازد. از طرفی در مورد بخار کردن شیشه های خودرو فرقی نمی کند که شیشه خودرو شما سولار باشد یا معمولی بخار کردن شیشه امری طبیعی است و برای رفع شدن این مشکلات باید اقدام کرد. اگر هم قصد دارید در مورد شیشه سولار بیشتر بدانید می توانید مقاله تفاوت شیشه سولار با معمولی را مطالعه کنید.

چرا شیشه‌های خودرو بخار می‌کند؟

 چه راهکارهایی برای جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو وجود دارد؟

پاک کردن بخار روی شیشه خودرو شاید امری زمان‌بر باشد. اما اگر نکاتی که در مقاله بیان می‌شود را دنبال کنید می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مسئله را حل کنید و یا از بروز هم چنین مسئله‌ای جلوگیری کنید. دلایل زیادی برای بخار کردن شیشه خودرو وجود دارد شما باید بتوانید علت را پیدا کنید و در صدد برطرف کردن آن اقدام کنید.در مقالات قبلی از مجله اتحاد گلس با شما درباره راه های جلوگیری از یخ زدن شیشه خودرو با شما صحبت کردیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا درباره این مشکل نیز با شما صحبت کنیم.

شیشه بخار شده

 بیشتر بخوانید:تعویض و قیمت  شیشه جلو پراید

بخار کردن شیشه خودرو

ابتدا باید علت بخار کردن شیشه خودرو را بررسی کنیم و بعد اقدامات لازم را برای جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین را انجام دهیم. دلایل زیادی وجود دارد که باعث بخار کردن شیشه خودرو می‌شود. در مورد خودروهای به طور مثال شیشه پژو می تواند بیشتر باشد که  یکی از مهم‌ترین دلایل آن می‌تواند سرمای هوا باشد.

زمانی که هوا سرد می‌شود رطوبتی که در داخل  خودرو وجود دارد،  مثل رطوبت تنفس سرنشینان یا رطوبت کف‌پوش‌ها و هر چیز دیگر و مرطوبی که در اتومبیل قرار دارد می‌تواند علت بخار کردن شیشه خودرو باشد.  بخار گرفتگی شیشه خودرو به علت دمای پایین آن رخ می‌دهد. در واقع محل مناسبی برای میعان شدن بخارهای موجود در فضا است.

بخار کردن شیشه خودرو زاویه دید راننده را کم می‌کند و می‌تواند خطر آفرین باشد. پس باید به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین باشیم

علت رطوبت بیش از حد در هوای خودرو:

  • تنفس راننده و سرنشینان

  • نشتی باران به داخل اتاق خودرو

  • قرار دادن وسایل خیس مانند چتر در ماشین
  • کف کفش‌های مرطوب از برف یا باران
  • نوشیدنی‌های باقی‌مانده در ماشین

بخار کردن شیشه

بیشتر بخوانید : معرفی و بررسی شیشه ام وی ام 

راهکارهای جلوگیری از بخار کردن شیشه‌ خودرو

رفع بخار شیشه در فصول مختلف متفاوت است مانند: رفع بخار شیشه خودرو در فصل زمستان و روز باران، رفع بخار شیشه خودرو در فصل تابستان، که در ادامه مقاله بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

  • روشن کردن بخاری خودرو 

وقتی  وارد یک ماشین یخ زده و بخار گرفته می شویم، شاید اولین اقدامی که می‌کنید این باشد که، درجه بخاری را تا جایی که ممکن است بالا ببرید تا شیشه ها گرم شود، اما این بهترین راه برای کاهش مه شیشه جلو نیست. از بخاری در حالت خنک‌تر استفاده کنید و سپس درجه آن را به تدریج بالا ببرید. این نه تنها باعث پاکسازی شیشه جلو می‌شود، بلکه رطوبت موجود در هوا را نیز کاهش داده  و از بخار گرفتن مجدد شیشه هنگام خاموش کردن گرمایش جلوگیری می کند.

بهترین گزینه و یه راه‌حل سریع برای  جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین ،  روشن کردن بخاری خودرو  یا استفاده از تهویه هوا به همراه کولر متناسب با فصلی است که در آن قرار داریم.  و یا  باز کردن شیشه خودرو، تا بخار شیشه از بین برود.

همانطور که تا اینجا متوجه شدیم علت بخار کردن شیشه خودرو به خاطر اختلاف دمایی است که در داخل و خارج خودرو وجود دارد.

روشن کردن بخاری ماشین

بیشتر بخوانید: جریمه دودی کردن شیشه ماشین چقدر است؟

  • سیستم تهویه هوا

شاید فکر کنید استفاده از یک عامل خنک‌کننده برای گرم‌کردن  شیشه جلو یک عمل ناکارآمد باشد، اما هوایی که از سیستم تهویه خارج می‌شود، گرمتر از شیشه جلو ماشین است، پس می‌تواند موثر باشد. هدف تهویه هوا کاهش رطوبت موجود است که می‌تواند باعث جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین شود.

 شما می‌توانید با استفاده از دکمه‌های تعبیه شده در اتومبیل و یا روشن‌کردن فن‌های خودرو  و یا روشن‌کردن دریچه‌های خنک‌کننده‌ی زیر شیشه،  تا حدودی این اختلاف دما را کاهش دهید و از بخار کردن شیشه خودرو جلوگیری کنید. این در صورتی است که،  هوای بیرون سردتر از داخل باشد. شما با این عملکرد با ورود هوای بیرون به داخل تعادلی را بین دمای داخل وخارج ایجاد می‌کنید.

  • از رطوبت گیر سیلیس استفاده کنید.

جنس این ماده معدنی، دی اکسید سیلیکون است.  رطوبت‌گیر خودرو سیلیسی شبیه بسته‌های سیلیسی  موجود در جیب لباس‌هایی است که برای فروش می‌گذارند، تا از آسیب رطوبت به لباس جلوگیری کند. به سادگی بسته رطوبت‌گیر سیلیس را در خودرو قرار دهید تا رطوبت اضافی از هوا خارج شود.

  • شیشه ها را پایین بیاورید

اگر سیستم تهویه هوا در ماشین شما غیر‌فعال  باشد، می‌توانید با پایین‌کشیدن شیشه‌ها به از بین بردن رطوبت هوا موجود در فضا کمک کنید. اگر در حین رانندگی شیشه‌های شما شروع به مه گرفتن می‌کنند، این یک راه حل خوب است.

  • شیشه را پاک کنید

این می‌تواند یک راه ساده باشد اما باید برای این کار به نکته مهمی توجه کنید. پاک کردن شیشه باید توسط مواد مناسب صورت بگیرد تا اثر لک روی شیشه باقی نماند. شما می‌توانید برای این کار از پارچه میکروفیبر استفاده کنید. این پارچه نانو پاک کردن شیشه را برای شما راحت‌تر می‌کند و اثری از لک به جا نمی‌گذارد.

حوله به رنگ های سبز و آبی

  • از فوم اصلاح استفاده کنید

شاید به نظر عجیب برسد. اما پاک‌کردن  سطح شیشه جلو خودرو با کمی فوم اصلاح می‌تواند موثر باشد. یک حبه را روی پارچه تمیز قرار دهید، آن را روی تمام سطح شیشه آغشته کنید،  سپس با یک پارچه تمیز آن را پاک کنید تا شیشه شفاف شود.  مواد شوینده موجود در فوم باعث جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین می‌شود.

  • از اسپره ضدبخار استفاده کنید

محلول ضدبخار که  روی سطح شیشه اسپری می‌شود تا حداقل یک هفته مانع مه و بخار روی شیشه می‌گردد و برای  بخار گرم و بخار سرد مناسب می‌باشد. روش کار به این صورت است که، باید اسپری را به خوبی تکان دهید و به فاصله  10 سانتیمتری از سطح شیشه اسپری کنید. بطوریکه یک لایه یکنواخت ایجاد شود. سپس با یک دستمال تمیز کاملا سطح شیشه را پاک کنید.

  • خاک گربه

شاید برایتان سوال باشد خاک گربه چقدر می‌تواند موثر باشد. اما جالب است بدانید که با استفاده از خاک گربه می‌توانید بخار روی شیشه ها را از بین ببرید. مقداری از خاک گربه را داخل جوراب نخی  بریزید و سر آن را محکم ببندید. هر بار که  روی شیشه‌ها بخار گرفت می‌توانید کیسه‌های خاک‌گربه را روی داشبرد ماشین بگذارید. خاک گربه رطوبت داخل خودرو را به خود می‌گیرد و همین امر باعث می‌شود تا شیشه‌ها بخار نکند. خاک گربه به دلیل این که جاذب رطوبت خوبی است می‌تواند باعث جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین شود.

ریخت خاک گربه در یک کیسه

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره آب بندی شیشه خودرو 

 در فصل تابستان علت بخار کردن شیشه خودرو چیست؟

در این فصل تابش مستقیم نور خورشید به سطح داشبورد باعث ایجاد رطوبت در سطح آن می‌شود همین امر باعث بخار روی شیشه خودرو است. بهترین و راحت‌ترین گزینه برای رفع آن پایین آوردن شیشه خودرو است. با ورود هوا به داخل اختلاف دما از بین می‌رود و این مسئله حل می‌شود.

در مناطق مرطوب  روی سطح بیرونی شیشه این اتفاق می‌افتد در این حالت راهکار چیست؟

شما می‌توانید از برف‎پاک‎کن برای رفع این مشکل استفاده کنید.

می‌توانید کولر را روشن کنید و با تنظیم جهت کولر به سمت شیشه رطوبت را از بین ببرید.

نتیجه‌گیری

برای شفاف کردن شیشه جلو خودرو و جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین ، از هر مادهایی استفاده نکنید. شما باید اول عامل ایجاد بخار را پیدا کنید و در صدد از بین بردن آن اقدام کنید. گاهی علت بخار شیشه داخلی وجود وسایل مرطوب داخل خودرو است. باید آنها را از خودرو خارج کرد تا از بخار مجدد شیشه جلوگیری شود. در این مقاله از اتحاد گلس سعی کردیم تا راه کار هایی را برای جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین به شما توضیح دهیم. ضمن این که اگر قصد تعویض و نصب شیشه خودروی خود را دارید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط: عوامل کار نکردن بالابر شیشه پژو

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha