همه چیز درباره آب بندی شیشه خودرو

  0
 2453

ممکن است در زمان سرد سال هنگام بارش باران، متوجه آمدن آب و چکیدن آن به داخل ماشین خود شوید. و یا اینکه زمانی در جایی هستید که پر از گردوغبار است، در صورت بسته بودن شیشه ها، شاهد ورود این گردوغبار به ماشین خود باشید.

در این موارد باید دنبال راه چاره ای برای شیشه‌های ماشین خود باشید؛ چراکه ممکن است درز آن شکافته شده و روزنه ای که با چشم قادر به دیدن آن نیستید، ایجاد شده باشد. با مشاهده این موارد در ماشین خود باید به فکر آب‌بندی شیشه خودرو باشید. در این مطلب از مجله  اتحاد گلس  ما می‌خواهیم به شما  بگوییم که هنگام مواجه شدن با این مشکلات، چه اقداماتی انجام دهید. اگر هم هنگام بارش باران به مشکل بخار کردن شیشه ماشین خود بر خورده اید می توانید ما مطالعه مقاله جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین این مشکل را نیز حل کنید.

تمیز کردن شیشه خودرو

 بیشتر بخوانید:معرفی و بررسی شیشه کیا

آب‌بندی شیشه ماشین

هنگامی که شاهد وجود درز کوچکی روی شیشه ماشین خود  بودید که البته این مشکل در مورد شیشه جلو پراید زیاد اتفاق می افتد، بهتر است با چسب مخصوص آن را پر کنید. این چسب‌های مخصوص به نام چسب‌های پلی اورتان یا چسب سیلیکونی در بازار موجود هستند. چسب را برروی درز گذاشته و اجازه دهید تا خشک شود. اما زمانی که روزنه نفوذ آب مشخص نبود، آب‌بندی شیشه خودرو باید به این صورت باشد که، مجبور به عوض کردن کامل شیشه نشوید.

به نصاب‌ شیشه مراجعه کرده و کار را به آن‌ بسپارید. زیرا در مورد خودروهای خارجی مثل تعویض شیشه هیوندا و یا کیا به تخصصی بودن و پیچیده بودن خود قادر به تعویض آن نیستید.نصاب  ابتدا شیشه ماشین را از بدنه آن جدا می‌کند و قسمت زیر کار شیشه به صورت دستی تمیز و صاف می‌شود. چسب‌های از قبل خشک شده را از روی ماشین جدا می‌کنند و با پرایمر مشکی رنگ، اتاق ماشین را رنگ می‌کنند. پس‌از اینکه این رنگ برروی ماشین خشک شد، از چسب پلی اورتان برای چسباندن شیشه جدید و نو استفاده می‌کنند. شیشه جدید را برروی اتاق ماشین نصب می‌کنند.

چسب‌های سیلیکونی برای چسباندن درز شیشه

نوع این چسب‎ها بسیار اهمیت بالایی دارد و اگر از چسب مرغوب و با کیفیت استفاده نشود، برای رانندگان مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد. از چسب پلی اورتان برای ساختن آکواریوم و بتونه کاری هم استفاده می‌شود. از مزیت‌های این چسب می‌توان، مقاومت در دمای بسیار بالا، مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی بالا و حفظ انعطاف پذیری خود در زمان خشک شدن نام برد.

میزان زمان برای خشک شدن این چسب از 30 دقیقه تا3 الی4 ساعت متغیر است . چسب پلی اورتان بهتر است در دمای محیط خشک شود. در بعضی از ماشین‌ها که قدمت‌شان بیشتر است و نسبت به ماشین‌های امروزی قدیمی‌تر هستند، نوع آب‌بندی کردن آن‌ها متفاوت است. در این ماشین‌ها، برای آب‌بندی شیشه خودرو از چسب استفاده نمی‌شود. ماشین‌هایی که طراحی و ساخت‌شان برای قبل از سال 1990 میلادی بوده است، از این نوع ماشین‌ها هستند.

در این خودروها یک نوار لاستیکی دور شیشه قرار دارد. هنگامی که این نوار لاستیکی خشک می‌شود و انعطاف خود را از دست می‌دهد، نفوذ آب به داخل ماشین اتفاق می‌افتد.

نوارهای پلاستیکی با ازدست دادن انعطاف خود، خشک و شکننده می‌شود و ترک می‌خورد. این نوارها به علت گرم و سرد شدن هوا به این روز می‌افتند و چسبندگی‌ای که در اول داشت را ازدست می‌دهد. برای آب‌بندی شیشه این نوع خودروها باید نوار پلاستیکی جدیدی دور شیشه قرار داد.

نصب شیشه در خودرو

 بیشتر بخوانید: شیشه برلیانس

نکات مهم جهت آب‌بندی

در برخی خودروها، مانند شیشه پژو  برای آب‌بندی شیشه خودرو، شیشه، هم با چسب محکم شده و هم در نوار قرار می‌گیرد. در برخی خودروها، نوار به عنوان واسطه‌ای میان چسب و شیشه قرار می‌گیرد. با این کار درجه استحکام و آب‌بندی شیشه بالا می‌رود و جایی برای ورد آب به داخل ماشین ‌نمی‌گذارد.

کیفیت و شکل شیشه: در ابتدا باید ببینید شکل شیشه ماشین شما چگونه است. شکل، نوع و ابعاد شیشه بسیار مهم است. با تعیین شکل شیشه خود که گرد است یا نوک تیز، شیشه جدید را مطابق شکل شیشه قدیمی انتخاب کنید. شیشه جدید باید از نظر شکل و اندازه، هم سطح شیشه قبلی باشد. برای اینکه این مورد را به درستی انجام دهید باید پیش از نصب شیشه و زدن چسب، شیشه را روی اتاق خودرو قرار دهیدو سپس شیشه را بررسی کنید.

چسباندن شیشه: این مرحله بسیار حیاتی و مهم است. چسبی که برای چسباندن شیشه به بدنه خودرو استفاده می‌کنید، باید در برابر گرما و سرما و ضربه‌هایی که هنگام رانندگی ممکن است در زمان عبور از ناهمواری‌ها، به شیشه وارد شود،  مقاوم باشد. یک نصاب ماهر، با توجه به نیاز، زمانی که سطح تماس شیشه با بدنه پهن تر باشد، از مقدار چسب بیشتری استفاده می‌کند.

این‌که چسب به صورت یکنواخت دور شیشه را احاطه کند مسئله مهمی است. نوع چسب زدن برای آب‌بندی شیشه خودرو، خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است. تشخیص چگونه چسب زدن وابسته به مهارت نصاب است.

زیرسازی: اگر شیشه شما شکسته باشد، بهتر است تمام تمرکزتان را روی چگونگی خارج کردن آن بگذارید. ممکن است چسب روی بدنه باقی بماند، که باید چسب را کاملا تمیز کنید. اگر ماشین شما دارای نوار است، نوار خراب شده باید کاملا از روی ماشین برداشته شود. مراقب باشید که هیچ تکه‌ی اضافی از نوار برروی جای قرار گرفتن شیشه باقی نمانده باشد.

چندین چسب مخصوص  شیشه در کنار هم

بیشتر بخوانید: جریمه دودی کردن شیشه ماشین چقدر است؟

جمع بندی

در این مقاله به مسائل مهم درمورد آب‌بندی شیشه خودرو، پرداختیم. اصولی‌ترین کار این است که کار را به یک فرد ماهر که در این زمینه تخصص دارد بسپارید. ویض و آب‌بندی شیشه ماشین کار هرکسی نیست و نیاز به مهارت خاصی دارد. علاوه بر داشتن مهارت، فرد نصب کننده شیشه باید از قوت و نیروی کافی برخوردار باشد تا برای بلند کردن شیشه و قرار دادن آن روی ماشین آن را به کار ببرد. شیشه اتوموبیل اتحاد یکی از بزرگترین مراکز جهت نصب و تعویض انواع شیشه ، آینه و سانروف اتوموبیل خودروی شما است که می توانید با مراجعه به آن و یا از طریق تماس با کارشناسان مجرب و با تجربه بهترین مشاوره و راهنمایی را در این زمینه داشته باشید.

با توجه به مطالب گفته شده بهترین نوع آب‌بندی شیشه خودرو، آن است که هم چسب زده شود و هم شیشه در نوار قرار گیرد. مهمترین مسئله در تعویض و آب‌بندی شیشه، موضوع چسب آن است. استفاده از چسب پلی اورتان بهتر از چسب سیلیکون است؛ چراکه میزان انسجام و چسبندگی آن بیشتر است. موضوع مهم‌تر از آن، میزان بالا بودن عمر چسب پلی اورتان است. انتظار می‌رود، برای آب‌بندی خودروی‌تان از موارد گفته شده بهره ببرید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha