نشتی شیشه ماشین و سانروف

  0
 596

یکی از زیبایی های اتومبیل های جدید استفاده ازسانروف است. سانروف‌ها و شیشه‌ها در اتومبیل یکی از اصلی‌ترین روش برای تغیرات هوا هستند و باعث می‌شوند تا جریان هوای تازه در داخل کابین ماشین راه بیفتد. اما این اتفاق تا زمانی لذت‌بخش است که نشتی از شیشه ماشین و سانروف آن حس نشود. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

عوامل ایجادکننده نشتی شیشه ماشین و سانروف

اگر در یک روزه بارانی برروی صندلی ماشین خود بنشینید و احساس خیسی کنید نشان‌گر این است که قسمتی از ماشین شما دچار نشتی شده است. این قسمت می‌تواند شیشه‌ها باشند یا حتی سانروف ماشین‌هایی که دارای این آپشن هستند. دلایل ایجادکننده نشتی در هرکدام از این موارد متفاوت است. در ادامه به دلایل این اتفاق و نحوه برطرف‌کردن آن می‌پردازیم. اما قبل از هرچیزی یک تعریف مختصر از نشتی بیان می‌کنیم.

نشتی چیست؟

شیشه‌ها و سانروف اتومبیل در حالت عادی خود یعنی زمانی که بسته است شرایط عبور دادن هیچگونه آب و هوایی را ندارد؛ عکس این قضیه هم صدق می‌کند. یعنی زمانی که سانروف باز است و شیشه‌ها پایین هستند، امکان انتقال هرگونه آب و هوایی به داخل ماشین وجود دارد. حال تصور کنید در داخل ماشین نشته‌اید و سانروف ماشینتان بسته است و شیشه‌ها کاملا بالا هستند، ولی شما احساس سرما از لمس هوای سرد می‌کنید یا در زمان باریدن باران حس می‌کنید بر روی صندلی‌های ماشینتان قطرات آب می‌ریزد، این اتفاق‌ها بیان‌گر این است که یکی از این دو قطعه ماشینتان دچار نشتی شده است. یعنی منفذی در آن‌ها ایجاد شده که جریان آب یا حتی هوا را از خود عبور می‌دهد.

سانروف چیست و عوامل نشتی آن

سانروف یک پنل شیشه‌ای است که هدف از ایجاد آن افزایش میزان ورودی نور، جریان یافتن بهتر هوا به داخل کابین و همچنین امکان تماشای آسمان است. سانروف از دو لایه تشکیل می‌شود که لایه زیرین به بدنه ماشین جوش می‌خورد و لایه بالایی به صورت کشویی بازوبسته می‌شود. این اتفاق می‌تواند دستی بیفتد یا به‌صورت خودکار رخ دهد‌. در بین دو لایه یک شیار وجود دارد. در بین این شیار جایگاه یک لوله پلاستیکی  است که به کمک بدنه ماشین، آب به زیرو خارج ماشین هدایت می‌شود. امکان دارد گرد وغبار و آلودگی راه ورودی این لوله را بگیرد و آب به جای خروج از ماشین به داخل ماشین ورود کند. اولین دلیل نشتی سانروف همین موضوع است. برای برطرف کردن این مشکل باید راه این لوله را بازکنید. برای این کار می‌توانید از یک جریان باد قوی مانند جاروبرقی استفاده کنید. به این‌صورت که لوله جاروبرقی را بر روی ورودی لوله پلاستیکی قرار دهید و جارو را روی قدرت بالای آن تنظیم کنید تا با قدرت به این لوله بدمد و آلودگی‌ها را تمیز کند. در بعضی مواقع نیز ممکن است این روش جواب‌گو نباشد و نیاز است که به تعمیرکار ماشین مراجعه کنید تا این لوله را برای شما بازکند و علت خرابی را بررسی کند. دلایل دیگری برای نشتی سانروف نیز وجود دارد. دومین دلیل آن باز شدن جوش‌های سانروف است. اگر جوش سانروف از بدنه ماشین باز شود، آب باران به داخل کابین ماشین نفوذ می‌کند. برای برطرف کردن این مشکل باید به تعمیرکار مطمئن مراجعه کنید. چون خودتان از پس حل کردن آن برنمی‌آیید. دلیل سوم نشتی سانروف می‌تواند ترک خوردن شیشه آن باشد. این اتفاق می‌تواند در پس حادثه‌ای چون پرتاب سنگ یا گرم و سرد شدن ناگهانی هوا اتفاق بیفتد. برای تعمیر این قطعه باید به متخصص آن مراجعه کنید تا شیشه آن تعمیر شود یا درصورت شکست زیاد باید کلا تعویض گردد.

شیشه اتومبیل و دلایل شکست آن

یکی از قسمت‌های مهم اتومبیل شیشه آن است. هر اتومبیل از قسمت‌های شیشه‌ای مختلفی مانند شیشه جلو، شیشه عقب، شیشه‌های در و شیشه لچکی تشکیل شده است. جنس این شیشه ها از جنس‌های مختلفی چون سکوریت، لمینت و دودی است.شیشه‌های جلوی ماشین از جنس لمینت است. خاصیتی که این شیشه دارد این است که حتی اگر بشکند هم به علت پلیمر موجود در ترکیب سازنده آن از خردشدن شیشه جلوگیری می‌کند؛ پس تقریبا نشتی دادن آن غیرممکن است. شیشه عقب ماشین از جنس سکوریت است. خاصیت این شیشه این است که دیرمی‌شکند ولی درصورت شکست به تکه‌های زیاد تبدیل می‌شود. شیشه‌های درب‌های اتومبیل و شیشه عقب به اضافه شیشه‌های لچکی از جنس سکوریت هستند. این‌گونه شیشه ها بر اثر عوامل زیادی دچار شکست می‌شوند. این دلایل عبارتند از

  • شکست شیشه بر اثر پرتاب سنگ

اگر هنگام حرکت اتومبیل سنگی به هوا بپرد، این پرش می‌تواند ناشی از وزش باد یا برخورد سنگ با لاستیک خودرو و یا حتی براثر شیطنت یک بچه کوچک باشد، می‌تواند باعث ترک یا شکست شیشه‌های سکوریت گردد. در این صورت امکان نشتی از شیشه وجود دارد. و هرچه سریع‌تر باید موانع آسیب‌دیده برطرف شود.

  • شکست شیشه بر اثر تغییر ناگهانی دما

در فصلی مانند زمستان، وقتی هوای بیرون سرد می‌شود، هوای داخل ماشین با استفاده از بخاری نیاز به گرم شدن دارد. این اتفاق برای شیشه‌ها مانند یک شوک عمل می‌کند و نتیجه این شوک می‌تواند ترک خوردن آن باشد. حال اگر جلوی این ترک گرفته نشود، بر میزان این ترک افزوده می‌شود. این اتفاق علاوه‌بر نشتی باران و خیسی صندلی‌ها، خسارت مالی سنگینی نیز برجا می‌گذارد؛ چرا که تعمیر و تعویض شیشه‌های آسیب‌دیده هزینه بالایی دارد.

  • شکست شیشه بر اثر تصادف

یکی از آثاری که در تصادف‌ها برجای می‌ماند، آسیب‌دیدن شیشه اتومبیل است. این آسیب نیز می‌تواند سبب نشتی شیشه خودرو گردد. در نتیجه باید این مانع آسیب‌دیده برطرف گردد.

اثرات نشتی شیشه ماشین و سانروف

تا اینجای مقاله از نشتی شیشه ماشین و سانروف آن گفتیم؛ حال می‌خواهیم پیامدهای این نشتی را بیان کنیم.همه ما از تصور نشستن بر روی یک صندلی خیس دچار احساس ناخوشایندی می‌شویم، حال فکر کنید این اتفاق واقعی رخ دهد چه حس بدی به آدم دست می‌دهد. جدای این احساس بد نشستی حتی می‌تواند خطرناک باشد؛ دلیل این خطر این است که هر ماشین دارای قطعات مختلفی است. دسته‌ای از این قطعات برقی و الکتریکی هستند. در اثر رسیدن خیسی آب به این قطعات امکان دارد که حادثه جبران ناپذیری رخ دهد. خسارت دیگری که امکان دارد پیش بیاید این است که به صندلی‌ها آسیب بزند؛ چرا که بعضی از صندلی‌ها از جنس چرم هستند. اجناس چرم در برابر خیسی و آب مقاومت چندانی ندارند و زیبایی و سلامت اولیه خود را از دست می‌دهند و پوست‌پوست می‌شوند. خسارت وارده دیگر مالی است. درصورت بروز نشتی حتی اگر هیچکدام از اتفاق‌های بالا که گفتیم رخ ندهد، باز هم به علت تعمیراتی که نیاز است، آدم با ضرر مالی مواجه می‌شود. و در صورت بروز هرگونه خسارت این ضرر چند برابر می‌شود.

نشتی شیشه ماشین و سانروف را کجا برطرف کنیم؟

این سوالی است که ممکن است برای خیلی از شما پیش آید که هنگام بروز نشتی به کجا مراجعه کنیم تا مشکل را برطرف کند؟ از آنجایی که دلیل اصلی نشتی بر اثر عیب‌دار بودن شیشه و سانروف ماشین است به شما توصیه می‌کنیم برای رفع این عیوب به نمایندگی‌های مجاز خدمات شیشه اتومبیل مراجعه کنید. این نمایندگی‌ها که امروزه وجود دارند می‌توانند به رفع اصولی مشکل شما کمک کنند. همچنین خدمات پس از فروش آن‌ها نیز رایگان است.

حرف آخر

هدف از نوشتن این مقاله این بود که هنگام احساس نشتی شیشه ماشین و سانروف خودروی خود علل آن را بدانید و هرچه زودتر به فکر جبران آن باشید تا خسارت‌های جبران ناپذیری نبینید.

  

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha