آشنایی با کلید بالابر شیشه های هیوندا توسان

  0
 2577

در سال 2004 اولین نسل هیوندای توسان وارد ایران شد. هیوندا یکی از برندهای محبوب و پرفروش خودرو در کشورمان است. یکی از نشانه‌های موفقیت این برند، ورود هر سه نسل آن به ایران و عرضه خوب آن در کشور بوده است. هیوندای شاسی بلند توسان در سال 2004 به بازار جهانی معرفی شد. قیمت به نسبت مناسب این مدل در مقابل مدل‌های مشابه، عامل دیگری است که باعث فروش بیشتر آن شده است.

خودرو یکی از وسایل رفاهی ما محسوب می‌شود. پس انتخاب گزینه بهتر متناسب با توان مالی می‌تواند باعث بهره‌وری ما از شرایط مطلوب شود. شیشه یا پنجره خودرو بخش مهمی در خوردو است که باید به آن و سلامت کارکرد آن توجه کرد .

 امروزه شیشه اکثر خودروها به صورت اتوماتیک کار می‌کند. در قسمت در خودرو کلید‌هایی تعبیه‌شده که بالا و پایین آوردن شیشه توسط آنها صورت می‌گیرد. کلید بالابر شیشه هیوندای توسان هم از این امر مستثنی نیست  و سبک  و طراحی  و عملکرد  خود را دارد. در مقالات اتحاد گلس با شما درباره عوامل کار نکردن بالابر شیشه های پژو  صحبت کرده بودیم اما در این مقاله قرار است به  عملکرد و نحوه کار کردن با دکمه های بالابر شیشه های توسان بپردازیم.

معرفی خودروی هیوندای توسان

هیوندای توسان در سه نسل متوالی به بازار عرضه شد که در هر دوره با فروش زیادی همراه شد ومحبوبیت زیادی داشته است.

نسل اول خودروی هیوندای توسان JM در سال 2004 به بازار جهان عرضه شد. از ویپگیهای بارز آن میتوان به گیربکس 4 سرعته، موتور 2.7 لیتری اتوماتیک، حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت وتوان تولید 173 اسب بخار قدر و ...... است.

از نظر تجهیزات مانند نمونه های دیگر کره‌ایی از سطح بالایی برخوردار است. مانند سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف، سیستم کنترل ششیه‌ها یا همان کلید بالابر شیشه‌ که روی در سمت راننده تعبیه شده و این امکان را به راننده می‌دهد تا دسترسی و نظارت بر کارکرد شیشه‌ها داشته باشد، سیستم گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم ترمز EBD و ABS، سیستم ESP و....

کلید بالابر شیشه

نسل اول هیوندای توسان

نسل دوم خودروی هیوندای توسان LM  در سال ۲۰۱۱ به بازارجهان معرفی  شد. این مدل در ایران به اسم IX35 شناخته می‌شود.  از ویژگی‌های بارز این خودرو به موتور ۴سیلندر ۲.۴ لیتری و گیربس CVT می‌توان اشاره کرد که توان تولید ۱۷۹اسب‌بخار قدرت را داشت. سقف سرعت این خودرو به ۱۹۲کیلومتر در ساعت می‌رسد.

از نظر تجهیزات ایمنی خودروی کاملی است و تفاوت زیادی با نسل اول خود دارد که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم: تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سقف پانوراما گرمکن تمامی صندلی‌ها، سنسور نور، سنسور باران، فرمان با، نیروی کمکی الکتریکی، سیستم کمکی حرکت در شیب.

سیستم داخلی بالابر هیوندا توسان

بیشتر بخوانید: جریمه دودی کردن شیشه ماشین چقدر است؟

نسل دوم هیوندای توسان

 نسل سوم خودروی توسان در سال ۲۰۱۵ با عنوان TL به بازار جهان معرفی شد. از ویژگی‌های قابل ذکر آن می‌توان به موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۶ سرعته‌ اتوماتیک اشاره کرد که توان تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت را دارد. سقف سرعت این خودرو ۱۹۳ کیلومتر در ساعت است. توسان نسل سوم  نسبت به مدل‌های نسل اول و دوم خود،  از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی پیشی گرفته و به آیتم‌های دیگری مانند، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سیستم سردکن صندلی‌های جلو، سیستم باز و بسته شدن برقی در صندوق بار، سیستم (Drive mod)، ترمز پارک برقی، دی‌لایت و سیستم هشدار دهنده نقاط کور مجهز شده است.

برتری و محبوبیت این خودرو تا جایی ادامه پیدا کرد که نه تنها نمونه‌های صفر و فابریک آن طرفداران زیادی داشت بلکه مدل‌های کارکرد آن هم مورد توجه و تقاضا بود.

هیوندا توسان سفید

بیشتر بخوانید: سنسور باران چیست؟

کلید شیشه بالابر هیوندای توسان چگونه کار می‌کند؟

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که سیستم یا کلید بستن پنجره عمل نکند و شما نتوانید شیشه را بالا و پایین ببرید؟  این مسئله می‌تواند برای هر شخصی با هر خودرویی رخ دهد. موتور شیشه بالابر قطعه‌ای است که در هر خودرویی به کار رفته است و باعث حرکت شیشه خودرو به سمت بالا و پایین می‌شود. این سیستم توسط یک مدار الکتریکی عمل می‌کند. دکمه بالابر شیشه هیوندا مانند شیشه بی ام و  نیست و از دکمه های ساده تری برخوردار است.

 با فشار دادن کلید بالابر شیشه هیوندای توسان برق از باتری ماشین وارد مدار می‌شود و سیگنال به موتور بالابر شیشه منتقل می‌شود این امر باعث  حرکت شیشه خودرو در جهت بالا و پایین می‌شود. موتور شیشه بالابر برقی یک سیستم ساده اما کاربردی است، که درون در خودرو تعبیه شده و وضعیت شیشه را در جهت بالا و پایین کنترل می‌کند. به طور مثال برای جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین بهتر است شیشه ها را در موقع باران و فصل زمستان پایین بیاورید.

زمانی‌که موتور شیشه بالابر برقی آسیب ببیند پنجره در هر موقعیتی که باشد متوقف می‌شود. کلید بالابر شیشه هیوندای توسان برای بالا بردن یا پایین کشیدن شیشه خودرو هیوندا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این خودرو دو کلید بالابر به کار رفته است.

 دو پل و تک پل، کلید تک پل برای درب‌های عقبی و سمت راست جلوی طراحی شده که مربوط به سرنشینان است و دو پل برای درب سمت چپ و برای راننده مورد استفاده قرار می‌گیرد تا  تسلط و دسترسی بیشتری به تغییر موقعیت شیشه‌های دیگر داشته باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول قالب استاندارد، سوکت فابریک سیم‌کشی، کنتاکت‌های داخلی با کیفیت، دوام بالای کلید، مقاومت بودن خارهای نگهدارنده شاسی.

تکنولوژی بالابر شیشه  خودروهای هیوندا

 شیشه بالابر برقی طراحی ساده‌ای دارد، اما دارای بخش‌های مختلفی است. هر مجموعه شیشه بالابر دارای   دو بخش است. یک بخش ریل و بخش دیگر موتور برقی است که شیشه بر روی آن قرار دارد. شیشه بالابر می‌تواند ثابت و یا متحرک باشد، که بسته به نوع خودرو عملکرد متفاوت است.  هر موتور شیشه بالابر توسط کلید خودش کنترل می‌شود. کلید بالابر شیشه هیوندای توسان هم براساس سیستمی که در خودرو طراحی شده کار می‌کند.

درب‌های خودرو بسته به اینکه از چه قسمت‌هایی تشکیل شده به روش‌های مختلف سیم‌کشی می‌شود سیستم پایه:  در این سیستم، برق توسط یک مدار طراحی شده به درب سمت راننده می‌رسد و پس از ورود به کنترل مرکزی به طرف یک اتصال در سوئیچ مرکزی بقیه درب‌های خودرو می‌رود. جریان برق از طریق قفل به طرف کلید بالابر درب‌ها ارسال می‌شود.

سیستم‌های پیشرفته: در برخی خودروها با سیستم‎های پیشرفته و کاملاً متفاوتی مواجه می‌شویم در این سیستم کلیدها به واحدهای الکتریکی خود متصل می‌شوند. خودروهایی که کلید های الکتریکی زیادی روی درب راننده آن تعبیه شده است  به احتمال زیاد از ساختاری مانند این برخوردار هستند. از این طریق واحد الکتریکی درب راننده به همه کلیدهای شیشه بالابر نظارت دارد.

نتیجه‌گیری

به این نکته هم باید توجه کنیم، زمانی که سوییچ باز است اما هیچ شیشه‌ای حرکت نمی‌کند، باید بخش تغذیه خودرو را کنترل کرد. در بیشتر خودروها تغذیه مدارهای جلو و عقب جدا و مستقل طراحی می‌شوند. به همین دلیل احتمال خرابی مدارهای عقب و جلو با هم  به طور همزمان خیلی کم است. در صورت هر مشکلی در عملکرد کلید بالابر شیشه هیوندای توسان می‌توانید به نمایندگی هیوندای توسان مراجعه کنید وعلت مشکل را شناسایی کنید . ضمن این که می توانید برای نصب و تعویض شیشه هیوندا و یا کیا به اتحاد گلس یکی از بزرگترین وارد کننده های شیشه اتوموبیل مراجعه کنید.

از محصولات و خدمات اتحاد گلس نیز می توان به تعویض شیشه لکسوس اشاره کرد

ازر دیگر محصولات اتحاد گلس: شیشه جلو پراید

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha